Hjem > New Podcast Blog > Derfor valgte jeg å jobbe som digital markedsfører i Inbound Group
Derfor valgte jeg å jobbe som digital markedsfører i Inbound Group
8. oktober 2019
En digital markedsfører har i dag mange jobbmuligheter, innenfor de fleste bransjer og bak titalls stillingstitler. Hvor du velger å jobbe har mye å si for både det sosiale og faglige. I tillegg har det mye å si for personlig utvikling og fremtidige ambisjoner. Selv valgte jeg å jobbe i et markedsføringsbyrå fremfor en inhouse markedsavdeling.
Ettersom at denne artikkelen er skrevet fra mitt ståsted føler jeg det er på sin plass å introdusere meg selv før jeg går videre! Mitt navn er Sara Løvf, og jeg jobber som digital markedsfører her i Inbound Group.
Hvorfor markedsføringsbyrå?
Min kollega Harald har skrevet en artikkel om hans hverdag som innholdsprodusent i Inbound Group. I artikkelen skriver han: «Hvis du skal skrive noe av verdi på vegne av en IT-rådgiver, en helseaktør og en logistikk-innovatør – i løpet av samme uke – må du kunne sette deg inn i mye på kort tid.» Dette beskriver også min rolle godt.
Noen blir skremt av ordet utfordring fordi det kan assosieres med en følelse av usikkerhet og mislykkethet. Andre jobber hardere, bedre og med høyere engasjement når de vet at det som venter utfordrer deres nåværende komfortsone. Harald og jeg faller under sistnevnte, og dette er en av flere grunner til at jeg valgte rollen som digital markedsfører.
Et markedsføringsbyrå skiller seg ut fra andre selskaper ved at tjenestene som leveres leies ut til andre bedrifter eller privatpersoner. I vår sammenheng leies vår kunnskap og kompetanse ut til andre bedrifter i B2B-markedet.
Inbound marketing appellerte tidlig til meg under studiene. Strategien bygget videre på permission marketing, som i mine øyne var den riktige og gode måten å fange menneskers oppmerksomhet på. Jeg ønsket ikke å jobbe med reklame, salgsplakater og internett-annonser. Jeg ønsket å bygge opp en merkevare som tiltrakk mennesker til bedriften uten å forstyrre.
Jeg innså fort at denne typen strategi var helhetlig og langsiktig, som for en nyutdannet betydde bratt læringskurve. Det var derfor viktig for å komme inn i et miljø som hadde fokus på kompetanse, utvikling og breddekunnskap. Etter mye research falt valget mitt på Norges første rene inbound-byrå.
Les også: Hvordan få din første jobb som nyutdannet markedsfører?
Hva gjør en digital markedsfører i Inbound Group?
Som digital markedsfører (konsulent ) i Inbound Group er du en del av et team med en prosjektleder (kundeansvarlig), innholdsprodusent, designer og utvikler. Din nærmeste samarbeidspartner er prosjektleder, og du lurer kanskje på hva som er forskjellen mellom denne rollen og konsulentrollen hos oss?
Prosjektleder har ansvar for fremdriften, prosjektstyringen og det strategiske rundt markedsaktivitetene. En konsulent derimot, er ansvarlig for det operative markedsføringsarbeidet, og er den personen som utfører planene. Min hverdag kan bestå av blant annet teknisk oppsett i HubSpot, publisering av bloggartikler , annonsering i Google og sosiale medier, søkemotoroptimalisering, kampanjeoppsett og kundemøter.
Ta et dypdykk ned i hva som skiller et inbound-byrå fra tradisjonelle byråer.
Innfridde Inbound Group forventningene?
I Inbound Group jobber du i team med likesinnede nerder med samme engasjement for faget. Dette betyr at du alltid har en sparringspartner når en utfordring oppstår, interne markedsføringsvitser i lunsjen og en trygg havn på nettverksbyggende eventer.
Som konsulent har du en klar og definert rolle, og du kan grave deg ned i de tematikkene og verktøyene du selv ønsker å bli god på. Det er et kontinuerlig fokus på kompetansebygging slik at de ulike rollene alltid er oppdatert faglig og kan utfylle hverandre for å levere best mulig resultat til kundene.
Du får muligheten til å lære om bransjer du ikke visste trengtes, og du bygger opp en evne til å se likheter og ulikheter i ulike organisasjonsstrukturer. Du blir kjent med utfordringer en daglig leder og markedsansvarlig kjenner på internt, men har samtidig muligheten til å rådgi fra et utenforstående perspektiv med et team i ryggen.
Jeg valgte å jobbe i et byrå på grunn av den brede kompetansen jeg ville opparbeide meg, det faglige miljøet og den konstante utviklingen et markedsføringsbyrå går gjennom. Etter ett år i Inbound Group kan jeg trygt si at forventningene mine ble innfridd.
Nysgjerrig på å lære mer om meg, rollen min eller hvordan det er å jobbe i Inbound Group? Jeg tar gjerne en kaffe eller to med deg. Trykk her for å avtale tid, eller send meg en melding på LinkedIn.