Hjem > New Podcast Blog > SoMe-guru Takin Kroop: Slik legger du bedriftens Facebook-strategi
SoMe-guru Takin Kroop: Slik legger du bedriftens Facebook-strategi
10. januar 2018
Du har fått høre at bedriften bør være på Facebook, men du er kanskje i tvil om hvordan du faktisk skal bruke plattformen og hvordan du bør gå frem? Her deler sosiale medier-ekspert Takin Kroop sine beste tips for å legge en effektiv Facebook-strategi for bedrifter.
(Fotograf: Gina Evjen. Clarion Hotel Sign i Stockholm)
Vi antar at du har fått med deg at Facebook er en plattform hvor bedriften din bør være til stede, da det er den mest populære sosiale plattformen i Norge. I følge Ipsos MMI har Facebook over 3,5 millioner norske brukere over 18 år. Du har dermed stor sannsynlighet for å finne kundene deres der. Kanalen representerer en unik mulighet til å kostnadseffektivt bygge merkevare, kommunisere med målgruppen og skape et ansikt utad. Men, det hjelper ikke å kun være til stede du må vite hvordan du skal bruke kanalen. Det blir dermed avgjørende å legge en effektiv strategi.
Takin Kroop har i en alder av 25 år rukket å bli en pioner innen sosiale medier i Norge. Han brenner for digital markedsføring, og er å regne som en ekspert på Facebook-annonsering. Han har jobbet med noen av verdens største merkevarer, og Petter Stordalen er én av de som har satt sin lit til Kroop.
I dag er 25-åringen sjef for sosiale medier i Nordic Choice Hotels. Strategisk og operasjonelt arbeid med et vidt spekter av bedrifter har gitt han den innsikten han trenger for å fortsette å skape suksesshistorier for sine samarbeidspartnere.
Vi har tatt en prat med Kroop om bedriftsmarkedsføring på Facebook. Her deler vi hans beste tips til hvordan legge en effektiv Facebook-strategi. Dette innebærer blant annet å identifisere de du vil snakke med, unngå isolasjon, definere klare mål og KPI-er, samt satse på mobile videoer.
Ha det grunnleggende på plass
For å legge en effektiv Facebook-strategi påpeker Kroop først og fremst viktigheten av å avklare hvordan kanalen kan bli en del av din bedrifts totale innholdsstrategi. Bruk innholdet du publiserer til å sørge for at du når de du faktisk ønsker å nå. Identifiser derfor på forhånd de du ønsker å snakke med, samt deres interesser og problemområder.
I følge Kroop er det altfor mange bedrifter som isolerer Facebook og andre sosiale medier fra hverandre, noe han anser som lite strategisk. Han forteller at isolasjon begrenser mulighetene til å skape synergieffekter mellom de ulike kanalene og andre satsningsområder. Han anbefaler derfor å legge en overordnet strategi og sørge for at alle ledd er tilpasset denne strategien.
Sist, men ikke minst, ta kanalen på alvor. Kroop forklarer:
“Det er altfor mange som setter bort sosiale medier til en tilfeldig avdeling i bedriften som ender opp med å dele kattebilder, gi bort iPhoner eller sette opp en kjedelig julekalender”.
Han påpeker viktigheten av å erkjenne kanalen for det den er verdt. Facebook er i flere tilfeller rapportert til å stå for 25-30 prosent av en nettsides trafikk. Det er med andre ord en innflytelsesrik kanal. Kroop anbefaler deg å finne ut hva du vil oppnå med bedriftens Facebook-satsing og gå “all in”.
Les også: Thomas Moens beste Facebook-tips til B2B-bedrifter
Facebook har mange ulike funksjoner
Kroop sammenligner Facebook med en lommekniv – de har begge flere funksjoner. Når en bedrift legger sin strategi, er det viktig å ha kanalens ulike funksjoner i bakhodet. Kroop trekker frem tre sentrale funksjoner.
1) Facebook er en distribusjonskanal
Facebook er først og fremst en distribusjonskanal som har til hensikt å distribuere et budskap og drive trafikk tilbake til din bedrifts nettside. Dette kan for eksempel dreie seg om å dele et blogginnlegg på sin bedrifts Facebook-side, for å så lenke tilbake til nettsiden.
2) Facebook er et effektivt segmenteringsverktøy
Kroop forklarer videre at "Facebook er på en måte en ren push-kanal, der man enkelt og kostnadseffektivt kan identifisere prospekter".
Takket være kanalens gode segmenteringsmuligheter kan du enkelt nå akkurat de du ønsker å snakke med. Du kan for eksempel velge å dele et bestemt innhold med kun kvinnelige markedssjefer bosatt i Oslo. Dette gjør at du kan jobbe mer målrettet og dermed bruke tiden mer effektivt.
3) Facebook er en viktig kundeservicekanal
For mange bedrifter, den aller viktigste kundeservicekanalen. Kroop mener likevel at flere mangler en god strategi for nettopp dette. Han forklarer:
"I en kanal med et så vidt spenn og med såpass stor nytteverdi er det viktig å ha en god og forståelig “Tone of Voice” og brand manual i bunn".
Ved å forankre måten du kommuniserer med publikum i en slik manual, sikrer du i større grad at kommunikasjonen følger en rød tråd og er tilpasset målgruppen. Dette vil bidra til å skape et helhetlig inntrykk basert på retningslinjer om alt fra hvordan interagere med brukere i et kundeservice-perspektiv, til visuelle retningslinjer for annonsering og video.
Definer SMART-mål og KPI-er
For å kunne si noe om din bedrifts suksess med sin Facebook-strategi bør dere ha satt dere noen mål. Kroop anbefaler å sette opp SMART-mål – mål som er spesifikke, målbare, attraktive, realistiske og tidsbestemte, som enkelt kan måles opp mot bedriftens definerte KPI-er (Key Performance Indicators). Han forklarer at det er viktig å velge de KPI-ene som er av mest betydning for din bedrift. Har du satt deg klare mål blir det enklere å si noe om i hvilken grad dere har lykkes eller ikke.
Facebook i 2018
2018 er, i følge vår ekspert, året for mobile videoer. En ny rapport fra Deloitte viser nemlig at 56 prosent nordmenn daglig bruker Facebook via mobil. Kroop mener at effektive og interessante visuelle elementer som utnytter kanalens formater til det fulleste er det du bør satse på. Å laste opp en video som kun er optimalisert for TV og/eller desktop kan virke direkte ødeleggende på brukeropplevelsen. Han anbefaler å holde videoen kort, bruke 1:1 eller 4:5 format, og prøve å fange seerens oppmerksomhet og interesse fra første sekund.
Videre forteller Kroop at Norge ikke er gode nok på video enda. Han forklarer:
“I utlandet ser jeg mye bruk av cinemagraphs og lignende. Jeg kommer selv til å eksperimentere mye med video og ulike måter å bruke video for å få frem et budskap på”.
Dersom du velger å satse for fullt på videomarkedsføring i 2018 kan det, med andre ord, føre deg et hestehode foran konkurrentene dine.
De beste på Facebook
Når vi spør Kroop om hvilke norske bedrifter han mener gjør det best på Facebook, trekker han frem fem bedrifter vi kan hente inspirasjon fra.
Felles for disse bedriftene er at de alle er gode på å forstå målgruppen sin. I følge Kroop er det tydelig at de vet hvem de snakker med, samt hva slags innhold som engasjerer gruppen. Slik er bedriftene bedre rustet til å levere mer relevant innhold, som faktisk treffer nettopp de bedriften ønsker å nå.
Hvordan holde seg oppdatert på Facebook-nyheter?
Det dukker stadig opp nye endringer i Facebook, og algoritmen endres hyppig. Det kan være utfordrende å holde seg oppdatert på det siste innen kanalen – og sosiale medier generelt.
Kroop tipser om å følge spesielt med på Thomas Moen – ekspert på sosiale medier, da han driver med mye spennende om dagen. I tillegg kan vi lære mye av måten han jobber med Facebook på. Videre anbefaler Kroop å ta en titt på oppdateringer fra Facebook Newsroom, Mediapuls og Helt Digital.
Takin deler selv nyheter om Facebook og sosiale medier på sin egen blogg.
Sosiale medier er en sentral del av inbound marketing
Kjernen av inbound marketing er å dele rett innhold til rett person til rett tid. Det handler om å nå målgruppen der de er. Sosiale medier, derav spesielt Facebook, gir gode segmenteringsmuligheter, slik at du i større grad kan sikre at du når nettopp de du ønsker å nå. Les gjerne mer om inbound marketing i vår gratis e-bok: