Hjem > New Podcast Blog > Topp 10 digitale markedsføringstrender for 2016
Topp 10 digitale markedsføringstrender for 2016
19. februar 2020
Nye markedsføringstrender og metoder dukker stadig opp og det være vanskelig å skille mellom de ulike. Content marketing, inbound marketing, marketing automation, efemeral marketing, listen er lang.
Vi gir deg en rask innføring i 10 av de viktigste trendene for 2016.
1) Personalisering
Personalisering handler om å tilpasse innhold etter hvem som leser det og hvor de er i kjøpsprosessen. Enten ved å henvende seg direkte til leads og kunder ved navn, bruke smarte skjemaer eller spesifikke landingssider kundene ikke har sett før. Smarte skjemaer er spesielt nyttig for å samle inn informasjon om leadsene og kundene dine, da skjemaene kun viser felter de ikke har fylt ut tidligere.
For å være en motvekt til det som kan oppleves som støy og overdreven markedsføring i alle kanaler, kommer personalisering til å bli viktigere enn noen gang. Her tar du i bruk informasjon du har samlet inn om de du retter deg mot, tilpasser markedsføringen og gjør den mer personlig.
I følge HubSpot konverterer personlisert innhold 42 % bedre
2) Efemeral markedsføring
Efemeral markedsføring er rett og slett meldinger som kun er midlertidige, som f.eks SnapChat. Disse meldingene er ofte er svært direkte og hver beskjed vil ha en tidsfrist før den er borte for alltid. Du velger selv om meldingen skal vises i 1 sekund eller 10 sekunder. Så er den borte.
Selv om du kun får vist frem en kort beskjed, vil du likevel ha forbrukerens umiddelbare og fulle oppmerksomhet i dette øyeblikket. Vær smart og gi forbrukeren den informasjonen de anser som nyttig. Presis, relevant og interessant informasjon er nøkkelen til å lykkes med efemeral markedsføring. Flere og flere merkevarer, firmaer og kjente personer bruker efemeral markedsføring med stor suksess, spesielt mot yngre målgrupper.
3) Marketing automation
Her snakker vi om markedsføring som tar i bruk verktøy som hjelper deg automatisere mange av de tiltakene du gjør i dag. Dette kan inkludere e-post, sosiale medier og andre handlinger på nettsiden. Slike verktøy gir deg også en unik mulighet til å følge opp leads og kunder med relevant innhold.
Dette gjør at leads blir mer kjøpeklare og kunder enda mer fornøyd. Ved å anvende verktøy som gjør det lettere for deg å planlegge e-postene, segmentere kontaktene, administrere innholdet, automatisere innleggene for sosiale medier og ikke minst få oversikt over dine kunders atferd, vil du kunne sparer tid og ressurser, samt opprettholder kvaliteten og kontinuiteten i kommunikasjonen. I tilleg viser undersøkelser at 75 prosent av bedrifter som bruker marketing autmation-software ser ROI innen ett år.
4) Kundeopplevelse
Verktøy som gir relevante og detaljerte data om kundens atferd har gitt markedsførere muligheten til å matche innhold med kundens behov og ønsker – skreddersydd markedsføring. Men selv om innholdet både er relevant og nyttig, kan kunder føle seg bombardert av all informasjonen. Det er uheldig og kan ødelegge for den positive kundeopplevelsen du ønsker, den som genererer salg.
Trendene viser at kundeopplevelsen vil oppta større plass i markedsførerens bevissthet og bli høyere prioritert. Hva kan du gjøre for å optimalisere kundeopplevelsen så du oppnår enda høyere konverteringsrate?
5) Geomarkedsføring
Du kan nå rette markedsføring direkte mot personer som befinner seg i nærheten av deg. Slik kan du anbefale relevante arrangmenter, tilbud og andre ting som er relevant for potensielle kunder akkurat nå.
6) Virtual reality og 3D
Å gi kunder en virtuell forhåndsvisning av produkter eller tjenester er en av trendene som skal være med på å forbedre kundeopplevelsen. Tanken er at kunden skal engasjeres med virtuelle opplevelser som får dem til å føle at det de opplever er virkelig.
Kunden kan nå gå inn i en butikk, klatre et fjell, kjøre bil og se et teaterstykke, uten å engang ha forlatt sin egen stue. Mulighetene er mange og kan være av stor verdi for enkelte bransjer, deriblant eiendomsmeglere og hoteller.
7) Relevant annonsering
Det vi vet, er at forbrukeren misliker å bli påtvunget irrelevante annonser. Flere benytter seg derfor av Ad Block (blokkering av annonser). Som annonsør er det viktig å fokusere på sin målgruppe og sine personas. Hvor og hvordan når du disse best? Du ønsker kun å nå ut til de som faktisk er interessert i hva du har å tilby.
De fleste stedene man annonserer gir nå flere muligheter til spesifikk segmentering, hvor Facebook leder ann med svært mange muligheter.
8) Omnichannel
Omni er latinsk og betyr alt eller alle. Tanken bak det som kalles omnichannel er at alle former for interaksjon en kunde har med en bedrift, skal oppleves så strømlinjeformet som mulig. Uavhengig om kunden går inn i en butikk, besøker nettsiden eller snakker med en representant for bedriften på telefonen, skal interaksjonen føles jevn og integrert.
Kunden skal slippe å forholde seg til hver enkelt komponent, men forholde seg så likt som mulig til dem alle. Utviklingen viser at man med tiden tenker seg at omnichannel også kan fungere på tvers av butikker.
9) Video
Bruk av video og streaming som markedsføringsmetode er et must for deg som ikke ønsker å falle fra i løpet av kort tid. Kanaler som YouTube, Periscope og Blab gir deg muligheten til å kommunisere budskapet ditt på en ny og innovativ måte. Her kan du enkelt forklare kompliserte elementer av det du tilbyr eller vise nye måter å bruke produktet på. Dette engasjerer kunder og gjør at de kommer tilbake. Undersøkelser viser at video på Facebook blir delt nesten dobbelt så mye som bilder.
10) Inbound marketing
Denne metoden fokuserer på å skape innhold av høy kvalitet som trekker folk til ditt selskap og ditt produkt. Innholdet skal være av interesse for dine personas slik at du enklere kan konvertere besøkende til varme leads og etter hvert kunder.
En studie fra Massachusetts Institute of Technology (MIT) viser at 69 % av bedriftene opplevde økning i inntekter gjennom å benytte seg av inbound marketing. Målet er jo tross alt å tjene penger. Da er det kanskje ikke så rart at 3 av 4 markedsførere foretrekker inbound marketing som markedsføringsmetode.