5 ting du må tenke på før du starter med inbound marketing
Du har lest alle blogginnleggene, lastet ned e-bøkene og kanskje til og med tittet litt på HubSpot. Du er overbevist om dette er markedsføringen bedriften burde satse på. Men hva nå? Hva er neste steg?
Gjør det selv eller få hjelp
Inbound marketing er fortsatt relativt nytt i Norge, så mange har ikke mye kunnskap om hva det innebærer i detalj. Som bedrift må dere selvfølgelig ta en avgjørelse på om dere skal ansette noen til å drive med dette eller få hjelp av et byrå. Husk at inbound marketing forutsetter at man mestrer mange fagdisipliner, for eksempel sosiale medier, blogging, landingssider, SEO, lead scoring, marketing automation mm. Dere må også bestemme dere for hvor mye hjelp bedriften eventuelt trenger. Dette avhenger mye av hvor mye dere tenker å vokse og målsetninger (les videre så ser vi nærmere på dette).
Tenk nøye gjennom:
- Hvilken kompetanse har de ansatte i bedriften?
- Skal dere ansette nye personer med kompetansen dere søker?
- Hva krever det av bedriften om dere søker støtte hos et byrå?
Velge riktig byrå
Trenger dere hjelp kan dere ta kontakt med et byrå som tilbyr inbound marketing. Finn et byrå som forstår bedriftens utfordringer og som stiller de riktige spørsmålene for å bli bedre kjent med dere.
Finn noen som er åpne, ærlige og som viser dere alt dere ber om fra dag én. De skal stå for produksjonen av mye innhold for dere fremover og da er det viktig at dere forstår hverandre. Velg noen som virkelig brenner for denne typen markedsføring og som kan vise til fornøyde kunder. Inbound marketing er et spennende eventyr, og med et godt byrå er det ingen grenser for langt dere kan nå.
Tenk nøye gjennom:
- Er byrået du vurderer ærlig og åpen?
- Har de erfaring med inbound marketing?
- Forstår de din bedrifts mål og måter å jobbe på?
Les om hva som skiller et inbound byrå og et tradisjonelt markedsføringsbyrå
Mål og beregning av lønnsomhet
Før man setter i gang er det noen tall som må på plass. Det aller viktigste er å sette mål for hva dere ønsker å oppnå med inbound marketing. Pass på at disse målene er knyttet opp mot bedriftens vekstmål.
Tenk nøye gjennom:
- Hvilke salgsmål har dere?
- Hvor mange nye leads skal komme fra inbound marketing?
- Hvor mange nye kunder skal komme fra inbound marketing?
- Hvor mange leads trenger dere for å oppnå salgsmålene?
- Hvor lønnsom er hver nye kunde for dere?
Selv om du tenker på å gjøre inbound marketing selv kan det være en god idé å kontakte et byrå som kan bistå med å sette realistiske mål. Det er lurt å bruke noen som har god erfaring med inbound marketing og har kjennskap til konverteringsprosenter fra besøk til lead, og fra lead til kunde.
Fordeling av roller og ansvar
Som i alle andre deler av bedriften må satsingen på inbound marketing ha en tydelig rollefordeling. Alle involverte må være klar over hva som er deres ansvarsområde og hva som forventes av de. Det er svært mange elementer som skal produseres og kobles sammen. Sørg for at noen holder i kampanjene og følger opp hva som fungerer og som ikke fungerer. Ta gjerne avgjørelsen angående dette før dere setter i gang slik at alt blir fulgt opp fra første stund. Dette vil være med på å gi best mulig resultater.
Tenk nøye gjennom:
- Sett tydelige tidsfrister for når ting skal være klart
- Gi personer ansvaret for de ulike områdene
- Avgjør hvem som skal være hovedansvarlig for inbound-satsingen.
Skal du ta sertifisering?
Nå som du skal sette i gang med inbound marketing kan det være greit å lære litt mer om hva dette faktisk innebærer. HubSpot har laget en sertifisering som gir en rask innføring i de viktigste elementene innen inbound marketing. Her finner du korte videoer som forklarer hva metodikken går ut på og hjelper deg forstå tankegangen bak tilakene du snart skal i gang med. Fullfører du den lille testen som kommer til slutt er du sertifisert innen Inbound marketing og bedre rustet til å forstå hva det hele går ut på.