6 ting alle ledere må vite om inbound marketing
Inbound marketing er en langsiktig og salgsorientert markedstrategi for å skape vekst i bedriften. Her er det viktigste du som leder må vite.
Inbound marketing er noe ganske annet enn tradisjonell markedsføring. Det er ikke kortsiktige kampanjer med usikkert utfall, men heller en metodisk måte å tiltrekke riktige mennesker og lede dem gjennom hele kjøpsprosessen.
Ved hjelp av kontinuerlig analyse og nøye planlagt innholdsproduksjon kan du sakte, men sikkert bygge en "leadsfabrikk" som kontinuerlig forer nye varme leads til dine selgere.
Inbound marketing gjør at også bedrifter med begrensede budsjetter kan vokse. Den viktigste grunnen til dette er at kostnaden per salg går ned på grunn av effektiv bearbeiding av leads.
1) Flere leads til selgerne
Inbound marketing handler først og fremst om å tiltrekke kunder. Visste du at nesten 93 % av bedrifter som benytter seg av inbound marketing øker antall genererte leads? I gjennomsnitt øker man antall leads med hele 500 % i løpet av ett år.
Ved å generere godt innhold, samt bruke programvare og markedsføringsverktøy som kan måle, analysere og gjennomføre markedsaktiviteter for deg, vil du også kunne redusere kostandene per lead.
2) Reduserte kostnader per salg
En studie fra Massachusetts Institute of Technology (MIT) viste at 72 % av bedriftene opplevde økning i inntekter, gjennom å benytte seg av inbound marketing. Inbound marketing har stor verdi fordi du publiserer innhold som fortsetter å tiltrekke besøkende over tid. Innholdet forholder seg relevant, ikke bare for den aktuelle kunde her og nå, men også for fremtidige interessenter. Veksten skaleres ut i fra innsats. Dette gir grobunn for langsiktig avkastning, altså høyere ROI.
3) 100 prosent målbare tiltak
Som daglig leder er det ditt ansvar å forvalte bedriftens ressurser og påse at bedriften når sine mål. Det er derfor viktig for deg at de valgene du tar er godt begrunnet og forankret i målbare data.
Du ønsker antakeligvis ikke bare å oppnå høyere ROI, men du ønsker også å vite hvilke tiltak som bidro og hvorfor. Dette er en viktig del av inbound marketing som markedsføringsmetode. Med data som utgangspunkt, kan du legge til rette for å bruke ressursene dine der du får mest utbytte av dem. Mål hvilke tiltak som skaper vekst og invester deretter. På denne måten tilpasser du tiltakene etter målene og de ønskede resultatene.
Få raskt oversikt over hvor mange leads og nye kunder du får gjennom digital markedsføring.
4) Forutsigbar markedsføring
Inbound marketing vil også gi din bedrift den forutsigbarheten du trenger for å kunne være sikker på at dine investeringer fører til vekst. Unngå å bli overrasket over markedsføringsaktiviteter som ikke fungerer, eller som ikke treffer rett målgruppe. Planlegg heller markedsføringstiltak som du vet gir din bedrift forutsigbar vekst.
Med inbound bygger du opp verdier i form av innhold som vil gi bedriften din en jevn strøm av henvendelser og ikke minst varme leads til selgerne dine.
5) Mindre bruk av oppsøkende salg og "cold calls"
Behandling og konvertering av leads er en av de viktigste suksessfaktorene for din bedrift. Ved å fokusere på kunder som på eget initiativ oppsøker dine produkter og tjenester, kan salgsteamet jobbe med relevante leads som øker sannsynligheten for salg.
Ved å bygge opp din egen "leadsfabrikk" fra strategisk og målbar kunnskap om dine kunder, produkter og tjenester, vil du på sikt redusere behovet for ressurskrevende tiltak, som oppsøkende salg. Inbound marketing sørger for at du ikke bruker unødvendig tid og energi på personer som ikke er interessert i det du har å tilby.
6) Det krever ressurser og det tar tid
Inbound marketing dreier seg om et bredt spekter av markedstaktikker: blogg, nettsider, sosiale medier, nyhetsbrev og landingssider. Alt skal henge sammen slik at man effektivt får potensielle kunder gjennom hele kjøpstrakten. For å lykkes med dette må du ha fagfolk innen en rekke områder, inkludert skribenter, designere, sosiale medier-eksperter, prosjektledere og analytikere. For bedrifter som ikke har store markedsavdelinger vil outsourcing i praksis være det beste alternativet.
Det er også viktig å innse at inbound marketing ikke er en "quick fix". Det er en langsiktig strategi hvor du vil få bedre og bedre ROI dess lenger tiden går. Jo mer innhold du eier i egne kanaler, jo flere potensielle kunder vil du nå ut til. Inbound er ikke noe man tester i 3 måneder og analyserer effekten. Du bør minimum ha en 12-måneders tidshorisont. Så lenge man følger metodikken til punkt og prikke, med et godt forarbeid på plass, samt fortløpende anlayse og justeringer måned for måned, vil man høyst sannsynlig ha positiv ROI allerede første 12 måneder.
Dette blogginnlegget ble først publisert 18. desember 2015.