Bli med på seminar

Hør fra ledende eksperter innen B2B-salg- og markedsføring. 

Bli inspirert til å ta tak i egen markedsføring.

Møt oss for å lære mer om B2B- og inbound markedsføring.

Norges største undersøkelse om salg og markedsføring i B2B

Hva går inbound marketing egentlig ut på?

Hjem > Blogg > Jernteppe? 7 tips for brainstorming av bloggtitler

Jernteppe? 7 tips for brainstorming av bloggtitler

Brainstorm av bloggtitlerMange mener at noen mennesker er født til å være kreative, og at noen ikke har det genet som trengs. Dette tror vi ikke noe på, vi mener at alle kan være kreative bare de får et lite dytt i riktig retning.

Har du allerede publisert alle de gode ideene du har hatt for bedriftsbloggen? Fortvil ikke, vi lærer deg hvordan du kan komme opp med nye bloggideer – og hvordan du skriver fengende bloggtitler.

1. Legg første tema på bordet

 Dette er kanskje det vanskeligste i hele prosessen. Men, vi lover deg at herfra går det bare oppover. Om du står fast: tenk på kundene bedriften din ønsker å selge til, også kjent som personas; 

  • Hva slags spørsmål er det de ofte har? Hvordan kan du svare på disse i en bloggpost?
  • Om du ikke har en anelse om hva de lurer på - henvend deg til prospekter og kunder i sosiale medier, eller rett og slett send dem en e-post og spør.
  • Hør på en salgssamtale: Hva spør prospektene om? Tenk hvor fantastisk det kunne vært å skrive blogginnlegg som ikke bare gir prospektene svar på det de lurer på, men som også kan generere artikler som hjelper selgerne å gjøre det de kan best: å close flere deals!

2. Gå nærmere inn på temaet du har valgt

 Nå som du har et tema, gå nærmere inn på det. Del det opp i flere undertema dersom det gjør det enklere, slik at du kan generere ti ideer ut fra en generell bloggtittel fremfor denne ene ideen.

For eksempel: Har du en bloggidé om å se nærmere på bedriftens markedsføring gjennom sosiale medier, hvorfor ikke spesifisere enda mer slik at du ender opp med bloggtitler som “10 måter å promotere ditt innhold på Facebook” eller “5 tips for promotering på LinkedIn”.

Les også: 7 gode grunner til at norske bedrifter må blogge

3. Vær tidsaktuell

Selv om bloggtitlene ovenfor ikke er spesielt tidsrelevante, kan det være lurt å tenke over om det er mulig å være mer tidsaktuell. Eksemplene ovenfor kan gjøres enda mer spesifikke ved å legge til et årstall, eksempelvis “10 måter å promotere ditt innhold på Facebook i 2016”. Da har du plutselig enda flere titler ut i fra den ene ideen. 

4. Velg et nytt publikum

Vanligvis er det flere ulike personas - dine ideelle kunder - man ønsker å nå ut til med sin blogg. Mange av de kan likevel være interessert i samme tema, selv om det ikke nødvendigvis er samme vinkling på temaet som er interessant for alle. Derfor, lag ulike vinklinger rundt ett tema slik at du kan nå ut til ulike personas uten å måtte komme opp med ett nytt tema for hver personas. 

5. Gjør tittelen positiv – eller negativ

 Ja, det er faktisk lov å inkludere negative titler på bloggen. Faktisk er det ofte disse som tiltrekker seg flest lesere. Istedenfor å skrive “10 måter å promotere ditt innhold på Facebook som vil gi suksess” kan du forsøke med “Disse 10 Facebook-fellene må du unngå”.

Les også: 8 tips til hvordan blogging gir leads 

6. Bruk gamle titler i nye formater

En gammel bloggpost behøver ikke nødvendigvis støve bort og falle i glemmeboka. Gi den heller et nytt format og skap ny interesse rundt temaet. En tittel som “Den ultimate guiden til suksess med inbound marketing” kan bli til “Sjekkliste: Guide til suksess med inbound marketing”.

7. Ta en real opprydding

Nå som du sitter med en stor bunke bloggideer og titler er det på tide å rydde opp i kaoset.

  • Fjern alle titler som ikke dekker personaens behov og interesse.
  • Fjern alle titler som ikke passer med bedriftens verdier og merkevare.

New Call-to-action

Sebastian Krogh Eidbo

Sebastian er en av Inbounds eminente tekstforfattere. Han har en bachelor-grad i kreativ skriving, journalistikk og markedskommunikasjon fra Westerdals. Han er publisert forfatter med glimt i øyet og øre for språk, og prøver nå å bevise at bedriftsblogging ikke er nødt til å være en grå og traurig affære.

Se relaterte artikler

Slik skriver du et blogginnlegg på én time

Skrivesperre er uheldig når du skriver under tidspress, eller du rett...

8 tips til hvordan blogging gir leads

Blogg er en langsiktig markedsføringsstrategi som kan bidra til økt...

Nybegynnerguide: Content marketing for B2B

Det begynner å synke inn hos norske bedriftsledere at...