Bli med på seminar

Hør fra ledende eksperter innen B2B-salg- og markedsføring. 

Bli inspirert til å ta tak i egen markedsføring.

Møt oss for å lære mer om B2B- og inbound markedsføring.

Norges største undersøkelse om salg og markedsføring i B2B

Hva går inbound marketing egentlig ut på?

Hjem > Blogg > – LinkedIn er livsviktig for B2B-markedsføring

– LinkedIn er livsviktig for B2B-markedsføring

Christoffer Bertilsson er kanskje Norges fremste LinkedIn-ekspert, og hjelper hundrevis av bedrifter med å utnytte plattformen maksimalt. Nå deler han noen av sine beste LinkedIn-råd med oss.

Christoffer Bertilsson forteller at han gikk på trynet da han tok i bruk LinkedIn for første gang.

– Da vi startet på LinkedIn brukte jeg det direkte som salgskanal. Jeg brant gjennom flere hundre kunder vi ønsket å jobbe med, fordi jeg prøvde å selge i første melding. Det er den største tabben jeg har gjort, sier han.

Bertilsson har kommet en lang vei siden den gang. Det er kanskje litt bråkjekt å kalle seg Mr. LinkedIn, men det verste er at han faktisk klarer å leve opp til det. Gjennom coaching og foredrag har han løftet LinkedIn-markedsføringen til norske bedrifter flerfoldige hakk.

For hele intervjuet, hør Inboundpodden: Derfor haster det for B2B-bedrifter å komme seg på LinkedIn

En plattform for tankelederskap

LinkedIn har utviklet seg fra en ren CV-database til en perfekt plattform for tankelederskap, og får endelig etterlengtet funksjonalitet for blant annet live-sendinger og eventer. For ledere som ønsker å dele autentisk, ektefølt innhold, finnes det ingen mer egnet plattform.

Da kommer det kanskje heller ikke som noen overraskelse at hele 93 % av B2B-markedsførere er enige om at LinkedIn er den mest effektive plattformen for å generere leads.

Der Facebook og Instagram nå krever at du betaler for å spre innholdet ditt, er det fremdeles mulig å skape stor organisk spredning på LinkedIn, utelukkende ved å utnytte nettverket ditt. Bertilssons siste video på plattformen nådde ut til 300 000 mennesker, uten at han trengte å bruke en krone.

Det er nemlig mange av oss med LinkedIn-konto. I Q4 2019 var 28 % av Norges befolkning på LinkedIn, og nesten én av fem med mastergrad eller høyere utdanning er innom hver dag.

Haster for B2B-bedrifter å posisjonere seg på LinkedIn

De store mulighetene på LinkedIn har en del å gjøre med at det rett og slett er mindre konkurranse. Mange bruker fremdeles plattformen kun for CV og bedriftsprofil. Det er forholdsvis lett å skille seg ut ved å satse på innhold. Ikke minst har det blitt større aksept for å være mer personlig på den stereotypisk svært formelle nettsiden:

– Vi har blitt litt trøtte på markedsføring, så vi dras mot det autentiske og personlige. Det kan du ikke fake. En ny ung generasjon kommer inn i næringslivet nå og tenker helt annerledes. Når jeg ser en toppleder som bruker hjerter og emojis, så er noe i endring, og det er veldig bra! Vår profesjonelle verden tar opp mer av vårt liv, sier han.

Likevel er det nå eller aldri, mener Bertilsson. Han kjenner igjen situasjonen fra der Facebook og Instagram var for fem år siden, og vet hvilken vei vinden blåser. Den som ikke satser på LinkedIn nå, vil om noen år måtte jobbe atskillig hardere for å oppnå samme effekt.

– Fremtiden ser lys ut for LinkedIn, men det er kjipt for dem som går glipp av muligheten. I B2B tror jeg det blir livsviktig.

Slik unngår du markedsførings-tabber på LinkedIn

Det er stort sett to feller du kan gå i når du skal utnytte LinkedIn best mulig, forteller Bertilsson. Den første er å kvie seg for å eksponere ansiktet sitt, og dermed ikke ta plassen du burde. Vår egen podcast-vert og Inbound-gründer Tor Magnus Kolflaath var særlig skeptisk til å filmes i starten, men har latt seg frelse av å se resultatene. Kjærligheten til effektiv metodikk vant rett og slett ut over kamerafrykten.

Tor Magnus Kolflaaths første (litt nervøse) opptreden foran kamera.

Bertilsson trekker fram selveste Bill Gates som en rollemodell for dette segmentet av LinkedIn-tankeledere, som har mer fokus på å hjelpe kunder og skape verdi, enn å vise frem seg selv. Mye av coaching-jobben Bertilsson gjør handler om å hjelpe ledere med å bli komfortable med å dele mer på LinkedIn.

Det andre segmentet er de overivrige, som Bertilsson selv falt under før han brant seg. Disse går rett på å selge inn seg selv og bedriften sin, i stedet for å fokusere på å hjelpe. Det er den perfekte måten å støte fra seg alle som kanskje kunne blitt kunder på sikt. Er du derimot i stand til å tenke langsiktig, kan du høste store frukter på sikt.

– Jeg får hele tiden høre fra folk som har fulgt meg i ett år, og først er de klare for å ta kontakt, forteller Bertilsson.

For flere gode råd om hvordan du kan nå ut til flest mulig på LinkedIn, og bygge en mest mulig profesjonell tilstedeværelse på plattformen, sett av 30 minutter til å høre hele podcasten. Det gjenstår nemlig en hel mengde tips vi ikke fikk plass til her.

New Call-to-action

Sebastian Krogh Eidbo

Sebastian er en av Inbounds eminente tekstforfattere. Han har en bachelor-grad i kreativ skriving, journalistikk og markedskommunikasjon fra Westerdals. Han er publisert forfatter med glimt i øyet og øre for språk, og prøver nå å bevise at bedriftsblogging ikke er nødt til å være en grå og traurig affære.

Se relaterte artikler

Takin Kroop: Når er LinkedIn-annonsering verdt å investere i?

SoMe-spesialisten Takin Kroop er tilbake, og denne gangen er det...

4 måter salgsteamet ditt kan bruke LinkedIn på

LinkedIn er et av verdens største sosiale nettverk, og kan være en...

Takin Kroop: Hvordan bli en racer på (B2B) Facebook-annonsering

"Alle" bedrifter annonserer på Facebook om dagen, men hvordan sørger...