Hjem > New Podcast Blog > Hva koster inbound marketing?
Hva koster inbound marketing?
20. februar 2018
Norske bedrifter har fått opp øynene for inbound marketing – en metodikk som samler alle dine markedsføringstaktikker i én strategi og i ett system. Men hva koster egentlig inbound marketing?
Hva er inbound marketing?
Inbound marketing er en type markedsføring der du retter deg mot de som faktisk er interessert i det du tilbyr. Du skyter ikke i mørket i håp om å treffe noen som potensielt kan bli kunde.
Her retter du markedsføringen din mot personer som har vist interesse ved å besøke nettsiden eller bloggen din, fylt ut et skjema eller utført andre handlinger for å motta informasjon fra nettopp din bedrift. Bedrifter har vist seg å oppleve omkring tre ganger høyere ROI på investeringer i inbound marketing-kampanjer enn de har gjort når de satser på mer tradisjonell markedsføring.
Ansette noen eller outsource markedsføringen?
Før dere setter i gang med inbound marketing må dere først og fremst avgjøre hvor mye av jobben dere tenker å gjøre selv, og hva dere trenger hjelp til.
Det er flere ting du bør vurdere i prosessen med å bestemme deg for om dere skal gjøre jobben selv, eller om dere skal samarbeide med et byrå. For å drive med helhetlig digital markedsføring, som inbound marketing er, kreves det at dere har en hel del ting på plass. Det krever kompetanse innen blant annet strategi, analyse, prosjektledelse, marketing automation, tekst og innholdsproduksjon, sosiale medier, design og webutvikling. Har dere interne ressurser med kompetanse innen alle de områdene? Eller må dere se etter andre alternativer? Alternativet blir ofte mellom å ansette flere markedsførere for å dekke alle kompetanseområdene som kreves, eller å leie inn et inbound-byrå.
Hva kommer det til å koste bedriften?
Det er ingen fast pris som tilsier hva en inbound marketing-satsing vil koste, men for en norsk SMB-bedrift vil kostnaden typisk ligge på mellom 0,5 – 1,5 mill. kroner i året. Det er flere faktorer som spiller inn på hvor mye inbound marketing vil koste for din bedrift, men den viktigste faktoren er ambisjonsnivå og målene dere har for vekst. I tillegg er blant annet følgende faktorer viktige:
- Antall markeder/land/språk
- Antall produkter/fokusområder
- Målgruppekompleksitet
- Bransje
- Start up VS veletablert merkevare/bedrift
- Konkurranse i markedet
- Hvor raskt du ønsker resultater
Med dette som utgangspunkt kan vi sammen finne ut hva som er det riktige og mest lønnsomme nivået for din bedrift.
Hvor raskt vil dere vokse?
Inbound marketing kan være en viktig brikke i selskapets vekst om dere satser riktig. En tommelfingerregel er at alle vekstbedrifter bør bruke omtrent 10 prosent av inntektene på markedsføring. Før dere finner ut av hvor mye dere skal bruke er det lurt å se på hvor mange leads dere får fra nettsiden i dag. Har dere en oversikt over dette?
Tenk også på hvor mye dere skal vokse. Inbound marketing er litt som en maskin der det du får igjen er basert på det du putter på. Strategien bør knyttes direkte opp mot bedriftens overordnede vekstambisjoner for de neste årene. Før dere bestemmer dere for hvor mye dere skal putte på er det derfor viktig å tenke på hvor mye av veksten som skal komme fra inbound marketing. Det må derfor lages en plan med en realistisk lønnsomhetsberegning. Her beregnes hvor mange leads som bør genereres for å få til x antall nye salg. Hvor raskt dere som bedrift ønsker å vokse er det aller viktigste parameteret for hvor mye dere bør investere.
Kostnaden vil også variere ut i fra mengden innhold som er nødvendig for å nå definerte inbound-mål. Investeringen reflekterer dermed antallet innlegg som skrives, både korte og lange, samt premiuminnhold, kampanjer, e-poster, videoer og lignende. Statistikk fra HubSpot sier at det første målet for en bedrift bør være å skrive 50 blogginnlegg og skape 15 ulike landingssider med tilbud om premiuminnhold. Det er på dette stadiet at en bedrift har skapt nok innhold til å se merkbar økning i trafikk og leads. Likevel er ikke innholdsproduksjonen helt svart/hvitt – dere bør alltid tenke kvalitet fremfor kvantitet.
"Kvalitetsinnhold er alfa og omega for inbound marketing. Skal du satse må du være villig til å bruke tid og ressurser på å produsere ikke bare godt innhold, men en tilstrekkelig mengde med godt innhold, og det på kontinuerlig basis."
– Tor Magnus Kolflaath, gründer og styreleder i Inbound
Hvor starter dere?
For å komme i gang med inbound marketing er det viktig å ta utgangspunkt i hvor dere er i dag:
- Hva slags markedsaktiviteter gjør dere?
- Hvilke systemer bruker dere for å utføre disse aktivitetene og hva koster det?
- Hva er kostnaden per kunde dere får inn (Customer Acquisition Cost)?
Kostnaden per lead vil, ved bruk av inbound marketing, gå ned over. Innholdet som produseres vil kunne bringe inn leads lenge etter at det er publisert, da bedriften over tid vil bygge seg opp en posisjon på organisk trafikk i Google. På denne måten fortsetter investeringen å skape verdi for bedriften. Å bruke innhold til å varme opp leads er også billigere enn møter og telefonsamtaler. Blogginnlegg og automatisert oppfølging gjør ikke bare at du kan varme opp leads, men det lar deg kommunisere med langt flere enn det som er menneskelig mulig.
"Økonomisjefer og daglige ledere ser ofte på markedsføring som et svart hull. Det går masse penger inn, men det er høyst usikkert hva som kommer ut av det. En del av jobben deres er å tenke på risikostyring – altså å håndtere nedsiden. De vil forstå risikoen som følger med hver enkelt investering. For de som er opptatt av målbarhet er inbound marketing en gavepakke. Da snakker vi ikke bare om å måle antall klikk og likes, men om hvor mange besøkende, kontakter, leads og nye kunder det du gjør faktisk genererer."
– Tor Magnus Kolflaath, gründer og styreleder i Inbound
Kostnaden kan være bransje-avhenging
Det kan være store forskjeller fra én bransje til en annen når en jobber med synlighet på nett. I noen bransjer er det mange bedrifter som jobber aktivt med digital markedsføring, blogging og leadsgenerering. For andre er det mindre konkurranse, og det finnes større mulighet til å bygge seg en posisjon.
Opererer din bedrift i en bransje med stor konkurranse vil det stilles høyere krav til innhold og kvalitet for å bli synlig. Da holder det ikke å satse "litt" på inbound marketing med kanskje ett innlegg i måneden.
Hva gjør dere i dag?
Markedsavdelingen, om dere i det hele tatt har en, er sikkert allerede travelt opptatt med ulike aktiviteter. Før dere vurderer å gå inn i noe nytt er det viktig å få oversikt over hvilke markedsføringsaktiviteter dere har i dag, hvilke verktøy dere bruker og hvilke ressurser som går med. Kanskje har dere et verktøy for nyhetsbrev, et hvor dere vedlikeholder nettsiden, et for publisering på bloggen, et hvor dere analyserer aktiviteter i sosiale medier og et for analyse av resultater. Flere av de involverte har sikkert også en rekke regneark og notater hvor all informasjonen om de ulike aktivitetene er samlet. Salg har gjerne et CRM-system de jobber i, men det er ikke alltid slik at dette er koblet opp mot markedsavdelingens systemer.
Satser dere på inbound marketing og en software som HubSpot samles alt i ett system. CRM, publisering av innhold, mulighet for marketing automation, leadsbehandling og analyse. Dette er tidsbesparende og gjør jobben mer oversiktlig. I tillegg har du til enhver tid full oversikt over hvilke aktiviteter som genererer leads og kunder. Ved å ta i bruk et verktøy som har alt, kan dere raskt kutte andre systemer og dermed også kostnader. Statistikk viser at leads som kommer fra inbound marketing koster cirka 61 prosent mindre enn leads generert fra tradisjonell markedsføring.
Mange bedrifter får hjelp fra flere ulike byråer. Kanskje har dere et byrå som bistår dere med design, et som produserer innhold og et som styrer annonsering og sponsing av innhold på nett. Det koster å hente inn tjenester fra flere ulike aktører. Inbound marketing samkjører alle markedstiltak slik at dere ikke nødvendigvis trenger mange byråer. Dette reduserer tiden som i dag brukes på å kommunisere med ulike byråer, og sørger for at alle tiltak rettes mot felles mål.
Langsiktig strategi
Inbound marketing er ikke en rask løsning for å generere store mengder besøkende til nettsiden deres i morgen, eller 100 glohete leads neste uke. Dette er en langsiktig strategi som på sikt gir bedriften en mer forutsigbar strøm av varme leads.
Dere eier selv kanalen hvor innholdet publiseres og innholdet i seg selv. For bedrifter som har drevet med inbound marketing en stund kommer opp mot 90 prosent av nye leads fra “gammelt innhold”. Markedsføringen blir ikke lenger et sort hull dere bare kaster penger inn i og håper på det beste. Du får full innsikt i hva pengene går til og hva investeringen gir deg.
Denne artikkelen ble opprinnelig publisert 26. mai 2016 og oppdatert 21. februar 2018.