Hjem > New Podcast Blog > Wordpress VS. HubSpot CMS. Hva er best for deg?
Wordpress VS. HubSpot CMS. Hva er best for deg?
17. november 2015
Jeg er en stor tilhenger av WordPress. Verdens mest brukte plattform for nettsider og blogg. Men om du bruker eller tenker å bruke HubSpot som markedsføringsplattform - da bør du også bruke HubSpot for å bygge nettsiden.
Begge systemene er gode - det er markedsstrategien som avgjør
Når det gjelder “normale” bedriftsnettsider vil de fleste anbefale enten HubSpot eller WordPress. Begge to er glimrende plattformer for å bygge gode nettsider. I praksis er det ikke store forskjeller og begge systemene gjør det enkelt å få opp et lekkert nettsted som er enkelt å vedlikeholde. Men det er en del forskjeller, og det skal jeg utdype nærmere.
Poenget er at det som bør avgjøre hva du skal velge er markedsstrategien din. Mange har bestemt seg på forhånd hva slags CMS de ønsker å bruke. Uten en solid markedsplan eller strategi på plass først, så har man ingen grunnlag for å ta en slik avgjørelse. For man vet rett og slett ikke hva man trenger enda. Ha planen på plass, skriv en liste over de funksjonene og kriteriene som er viktig for deg ved et CMS - så tar du valget.
HubSpots CMS er bygget rundt inbound marketing
Om du kjøper HubSpots software betyr det at du har bestemt deg for å drive med en viss type markedsføring, nemlig inbound marketing. Hele systemet er bygget rundt denne metodikken som dreier seg om å tiltrekke besøkende, konvertere leads og få bedriften til å vokse. Dette gjøres ved å tilby innhold som er tilpasset hele kjøpstrakten. I en slik leadsgenerende markedsstrategi må man tenke på mer enn å ha et pent nettsted som er enkelt å oppdatere.
Du kan helt klart også bruke WordPress i en inbound marketing-strategi. Da må dette kombineres med en rekke andre tilleggskomponenter og verktøy, inkludert marketing automation. Utfordringen er da at det blir vanskeligere å måle resultater og vanskeligere å vedlikeholde løsningene.
Nysgjerrig på hva mer HubSpot som plattform kan gjøre? Finn ut mer om HubSpot her.
Hvem eier nettsiden?
En av styrkene som har blitt fremhevet når det gjelder WordPress er at plattformen er basert på åpen kildekode. Det er vel og bra, men det viktigste er at bedriften eier og har kontroll på all data. I HubSpot er det veldig enkelt å ta med seg innhold, filer, HTML-kode og URL-struktur, i motsetning til hva enkelte tror.
Hva er felles for begge systemer?
- 100 % fleksiblitet i webdesign
- Enkelt å oppdatere innhold
Hva er spesielt med WordPress?
- Stort utvalg av tilleggskomponenter (plug-ins)
- Stor tilgang på ferdige designmaler
- Stor frihet rundt drift
- Ofte utsatt for hacker-angrep
- Kan være krevende å drifte (oppdatering av plug-ins mm.)
- Gratis (noen plugins koster penger). I tillegg kommer kostnader rundt drift, strategi, skreddersydd design, innhold.
Hva er spesielt med HubSpot CMS?
- En del av HubSpots alt-i-ett markedsføringsplattform
- Verktøyet som passer best for inbound marketing
- Enkelt å lage personalisert innhold - på tvers av ulike kanaler
- Samme brukerdatabase for all digital markedsføring
- Høy grad av sikkerhet. Lite utsatt for hacking.
- Enkelt å drifte. Slipper å ta stilling til driftsleverandør. Slipper å tenke på oppdateringer.
- Svært raske nettsider
Konklusjon
En diskusjon HubSpot vs. WordPress kan fort bli lite konstruktiv. Det er ikke en diskusjon om man skal ha åpen kildekode eller ikke, om du skal ha egen server eller skydrift. Det som avgjør er hva som er bedriftens markedsstrategi.
Er strategien din å få flere leads og kunder? Da er trolig inbound marketing riktig markedsstrategi. Da bør du ha en markedsplattform for å håndtere innhold, leads og analyse. Markedsleder for en slik plattform er HubSpot. Og har du investert i, eller planlegger å investere i HubSpot, da bør du også bygge nettsiden din i HubSpot. Det er det som vil fungere best. Med det sagt er det ikke et problem å bruke WordPress sammen med HubSpot.
Det er selvfølgelig mulig å benytte en annen plattform også, men du får mer igjen ved at nettsiden er integrert med resten av din digitale markedsføring.