New Podcast Blog

4 grunner til å samarbeide med en HubSpot-partner

Skrevet av Tor Magnus Kolflaath | Dec 18, 2018 11:00:00 PM

HubSpot er en avansert plattform, med mange forskjellige produkter, og uten den riktige kompetansen kan være hardt å kickstarte satsingen.

HubSpot er en verdensledende salgs- og markedsføringsplattform, som inneholder alle verktøy dere trenger for å jobbe strategisk og målrettet med salg, markedsføring og kundeservice. For å få mest ut av en investering i plattformen har dere to muligheter: 

  • å jobbe i plattformen selv
  • å innlede et samarbeid med en HubSpot-partner

Inbound marketing er en markedsføringsmetodikk som går ut på tiltrekke seg kunder, fremfor å drive med oppsøkende reklame, slik som ordinære reklamekampanjer gjør. I inbound marketing gjøres dette blant annet ved å produsere relevant og godt innhold, som skal gi de potensielle kundene informasjon de har bruk for. Inbound regnes derfor som en effektiv måte å skape vekst i bedrifter, ved å generere varmere leads og flere salgsmuligheter.

Det amerikanske software-selskapet HubSpot fant ikke opp inbound marketing, men det var de som satte metodikken i system og bygde en plattform rundt den. Bygget på inbound-metodikken, lar HubSpot deg ha oversikt og drifte markedsføringen fra én enkel plattform.

Det kan være lett å tenke at et samarbeid med et partnerbyrå av HubSpot vil være en ekstrautgift, uten at dere får så mye tilbake som dere ikke kan klare å gjøre selv. For noen, typisk store bedrifter med store markedsbudsjett og -avdelinger, kan dette kanskje stemme i noen grad, spesielt om de også ansetter nye medarbeidere kun for å jobbe med HubSpot-satsingen og -abonnementet.

For små og mellomstore bedrifter (SMB) innen B2B-markedet finnes det derimot flere solide grunner til å jobbe med en HubSpot-partner. 

1. Få mest mulig ut av HubSpot-investeringen

– utnytt plattformens fulle potensial

Altfor mange investerer i HubSpot uten å utnytte plattformens fulle potensial, noe som fører til lite effektiv ressursbruk. Den første grunnen (og kanskje den som oppsummerer de andre grunnene best) er at det er vanskelig å utnytte potensialet uten å ha medarbeidere som er helt dedikerte til satsingen. Det er det få SMB-bedrifter som har tid eller tar seg råd til – og med god grunn – for det koster penger å ha nok kompetanse på huset. Alternativet, som er vel så godt, er å innlede et samarbeid med et HubSpot-byrå, som kan bli din utvidede markedsføringsavdeling, eller i noen tilfeller, som kan ta over hele markedsføringen for dere. 

I et partnerbyrå av HubSpot er alle medarbeidere ansatt for å jobbe med og i HubSpot hver dag, og samtlige er sertifiserte fra HubSpots eget akademi innen inbound marketing og sine individuelle kompetanseområder.

Det er selvsagt et alternativ å ansette egne folk til å holde i HubSpot- og inbound-satsingen, men det krever kompetanse innen blant annet strategi, analyse, prosjektledelse, marketing automation, innholdsproduksjon, sosiale medier og webutvikling. Å finne en som er god på alle områder kan være krevende, og alternativet blir ofte å enten ansette flere personer for å dekke alle kompetanseområder, eller å samarbeide med et byrå.

Jobber du med en HubSpot-partner har du altså inbound-eksperter til rådighet fra første sekund abonnementet trer i kraft. 

Les også: Hva skiller et inbound-byrå fra tradisjonelle byråer?

2. Du får hjelp med mer enn bare implementering og drift av plattformen

Generelt sett ønsker ethvert markedsføringsbyrå at kundene deres lykkes. Kundens suksess er byråets suksess. Jo bedre resultater dere får, jo mer vil dere verdsette byrået og jo mer sannsynlig er det at dere vil fortsette å samarbeide med dem. Det er så klart i byråets egeninteresse å sikre at kundene lykkes med markedsføringen.

Ved å jobbe med et partnerbyrå, får du ikke bare muligheten til å få hjelp med implementering og videre drift av HubSpot. Du får også tilgang til byråets kunnskap og kompetanse om plattformen og inbound marketing, som bedriften din vil få god nytte av når dere skal lage eller videreutvikle en inbound marketing-strategi. 

For de aller fleste bedrifter vil det også være til stor nytte å få veiledning, oppfølging og hjelp med de daglige inbound marketing-gjøremålene. Dette vil innebære alt som ligger innenfor en inbound-satsing, og eksempler er innholdsprodusenter som produserer artikler og videoer, operative konsulenter som guider deg gjennom HubSpots tekniske kriker og kroker og sist, men ikke minst, en kundeansvarlig prosjektleder, som holder i strategi og taktikk. 

I tillegg til dette får du trolig også billigere og bedre tilgang på de verktøy og hjelpemidler byrået bruker, for eksempel avansert videoutstyr, som igjen gjør at dere selv ikke trenger å investere både tid og penger i verktøyene, men kan ta dem i bruk fra den dagen dere ønsker å gjøre noe litt ekstra utenom de ordinære HubSpot-gjøremålene. 

3. Å jobbe med en HubSpot-partner fritar deg fra å betale oppstartsavgiften

Når du starter med HubSpot, utgjør oppstartsavgiften en av de høyeste kostnadene. Oppstartsavgiften henger sammen med hvilket HubSpot-abonnement dere kjøper.

HubSpot Marketing Professional er det vanligste abonnementet å velge for de som ønsker å satse på HubSpot og inbound marketing. Her ligger oppstartsavgiften på 3000 dollar. Er bedriften et større konsern som opererer i flere markeder og med flere nettsidedomener velger dere muligens HubSpot Marketing Enterprise, og her ligger oppstartsavgiften på 8000–15 000 dollar.

Oppstartsavgiften innebærer at du som ny kunde blant annet får:

  • Tilgang til en HubSpot-spesialist som vil hjelpe dere med å sette opp alt det tekniske rundt plattformen, og som er tilgjengelig i 90 dager for support.
  • Råd og veiledning til å integrere system, som for eksempel ditt nåværende CRM-system, med HubSpot.
  • Veiledning i å utvikle og administrere din første inbound-kampanje.
  • Tilgang til opplæringsprogram og HubSpots kundeservice.

 Alt dette er vel og bra, og gir i seg selv stor verdi for en bedrift som ønsker å komme kjapt og godt i gang med abonnementet sitt, men 3000 dollar er en betydelig engangssum for å få dette når du i tillegg betaler for abonnementet. 

Samarbeider du derimot med et partnerbyrå for å både kjøpe og implementere HubSpot, vil dere ha muligheten til å ikke betale oppstartsavgiften og samtidig få all verdi og hjelp dere ville fått om dere hadde betalt den. Når du lar et dedikert partnerbyrå ta seg av å hjelpe deg med å sette opp alt det tekniske, bedriftens profil og å integrere HubSpot med systemene dere bruker i dag, frigjør du masse tid som dere selv hadde endt opp med å bruke på koding. Det betyr at tiden dere bruker i HubSpot er dedikert til å jobbe så mye som mulig med det dere faktisk skal gjøre – nemlig å bruke plattformen til å tiltrekke dere leads og å få salg i havn. 

 

4. Direktelinje til interne ressurser

Alle vet hvor irriterende det er når nettsiden er nede eller det er en feil i de automatiserte e-postutsendelsene. Du må kaste deg på telefonen for å få tak i support, men havner i det som føles som verdens lengste telefonkø og får ikke umiddelbart løst problemet. Eller når du har et spørsmål, men ikke vet hvem du skal kontakte for å finne ut av svaret. 

Som med alle andre programvarer og tjenester, er du dessverre ikke fritatt fra telefonkø. HubSpot er en stor plattform, inbound-metodikken vokser seg større for hvert år som går og med over 52 000 enkeltbrukere i tilsammen over 100 land, er det ikke rart at det kan ta tid å komme gjennom til support.

I de aller fleste tilfeller vil partnerbyrået, som har sertifiserte medarbeidere i alle deler av plattformen, kunne tilby deg hjelp der og da, uten å kontakte HubSpots egen support.

Skulle problemet imidlertid være noe mer teknisk, som for eksempel en teknisk feil i plattformen eller lignende, vil det for dem som jobber med en HubSpot-partner, være fullt mulig å snike litt i køen. Et partnerbyrå har direktelinje til interne HubSpot-ressurser. Dette betyr i praksis at du slipper å sitte i lange telefonkøer.

HubSpot-partnere får i tillegg tidlig tilgang til nye HubSpot-produkter og betaversjoner av nye løsninger. Det betyr at medarbeiderne i byrået har satt seg inn i de nyeste produktene lenge i forkant av at produktene treffer markedet og andre HubSpot-brukere. Dette betyr at i det øyeblikket du selv får tilgang på en ny og smart løsning, er byrået ditt allerede eksperter og kan implementere løsningene så strømlinjeformet som mulig for din bedrift. Det betyr også at byrået kan rådgi deg til ikke å kjøpe en ny programvare, fordi de vet at HubSpot er på vei til å lansere en oppdatert versjon av den, og på den måten spare deg for en god sum med penger.

Snakk med en HubSpot-partner

Det er viktig å påpeke at det er fullt mulig å bruke HubSpot uten å samarbeide med et partnerbyrå, men det kan være vanskelig å komme i gang og få inn all kunnskapen som kreves for å drifte optimalt. Det er dessverre altfor mange som investerer i plattformen, uten å utnytte dens fulle potensial; da blir satsingen lite effektiv.

Så, ønsker dere å få maksimalt ut av portalen, med alt det innebærer, vil et byrå med dedikert og spisset kompetanse kunne spare dere for tid, penger og frustrasjon fra første øyeblikk HubSpot-abonnementet deres er live.

Ønsker du å komme i kontakt med en norsk HubSpot-partner? Ta en prat med oss, så kan vi se på eventuelle muligheter. Ellers så finner du en komplett oversikt over de største HubSpot-byråene i Norge her.