Hjem > New Podcast Blog > Slik arrangerer du det perfekte frokostseminaret
Slik arrangerer du det perfekte frokostseminaret
3. juli 2017
Frokostseminar er en populær og effektiv måte å markedsføre seg på.
Gratis mat, faglig påfyll og nettverking. I tillegg er frokostseminar en super måte å gjøre andre oppmerksomme på din bedrift.
Her er seks viktige trinn for å lykkes med frokostseminarer:
1. Finn et godt tema
Uansett hvilket emne du velger må hovedregelen være at du ikke forsøker å selge, men faktisk prater om noe som du tror deltagerne ønsker å lære mer om.
Et av de viktigste kriteriene for at du skal lykkes med frokostseminaret er at du evner å skape et spennende arrangement som lokker dine ideelle kunder (personas). Kjenner du dine personas, hva de er opptatt av, hva som er deres største utfordringer og lignende, er det lettere å finne et godt tema som tiltrekker seg riktige mennesker.
Test ut ideer du har. Kontakt 5-10 av kundene dine og hør hva de synes er mest interessant.
2. Sett deg mål
Som med alle andre markedsaktiviteter må du ha en mål og mening med å arrangere frokostseminaret. Slike mål kan være:
- Antall deltagere
- Antall leads
- Antall bookede møter i etterkant
Det er lurt å ha et mål om antall deltagere, men også minimum et mål til som går på oppfølging i ettertid, slik som f.eks. antall bookede møter med deltagere fra seminaret.
LES OGSÅ: Dette må du vite før du starter med marketing automation
3. Planlegg i god tid
Dersom du har arrangert noe tidligere vet du at planlegging er nøkkelen. Du må finne et sted å avholde seminaret, tidspunkt, hvem som skal holde det og så videre.
Dette bør du huske på:
- Tirsdag, onsdag eller torsdag er bra dager. (Sjekk at det ikke kolliderer med fridager eller andre merkedager.)
- Det bør vare mellom 1,5 og 2 timer
- Ha minst tre uker til planlegging
- Markedsfør seminaret på e-post, nettside, sosiale medier 14 dager før
- Send ut minst tre e-poster i tillegg til invitasjon. (En bekreftelse, én påminnelse like før seminaret og én i etterkant.)
- Mat og drikke er viktig. Sørg for gode rundstykker, nok kaffe, vann og gjerne litt frukt.
- Server mat og drikke før selve frokostseminaret starter
Det er helt klart en fordel å ha egne lokaler hvor du kan holde seminaret. Det betyr at du kan holde seminaret til en lav kostnad samtidig som du får vist frem lokalene dine.Sørg for at lokalene er egnet for å avholde seminarer. (Nok plass, god sikt for alle, gode lydforhold med mer.)
LES OGSÅ: 8 geniale tjenester alle markedssjefer bør bruke
Har du kunder som kommer innom, er dette en gylden mulighet for deres kontaktperson til å ta et møte med deg.
Du bør vurdere å bruke et system à la Eventbrite.com, for å lettere kunne håndtere invitasjoner og påmeldinger.
4. Innbydelsen: Interessevekkere og praktisk informasjon
Vær tydelig på hva deltagerne sitter igjen med etter å ha deltatt på seminaret. Er det noen personer som har utmerket seg på en postitiv måte som skal holde et innlegg, vær tydelig på dette.
Punkter som bør være med i innbydelsen:
- Interessevekkende emnefelt
- Kort intro
- Lenke til registrering
- Hva de vil lære - tre til fem punkter
- Hvem som skal snakke og kort om bakgrunnen til vedkommende
- Tydelig tidspunkt for startstidspunkt og hvor lenge det varer
- Tydelig adresse
- Om det er gratis eller ikke, eller koster penger
- Hva som skjer om man ikke dukker opp (betale en "no show"-avgift?)
- Praktisk informasjon om hvordan enklest komme seg til stedet, parkeringsmuligheter etc.
Ha et kort og greit registreringsskjema hvor du ber om følgende informasjon:
- Navn
- Bedrift (om du driver med bedriftssalg)
- E-post
Lag også en lenke slik at deltagerne enkelt kan legge inn eventet i kalenderen sin.
5. Gjennomføringen: Ikke selg, gi verdi
Med fare for gjentakelse; fokuset må ligge på hva dine personas ønsker å vite mer om, ikke hva bedriften din kan tilby.
LES OGSÅ: Introduksjon til inbound salg
Hva er deres utfordringer og bekymringer og hvordan kan dette løses? Det er også en fordel å hente inn en uavhengig tredjepart som kan formidle samme budskap.
Før avspark må du huske å teste alt det tekniske som lyd, lys og bilde.
6. Oppfølging: Få fleste mulig deltagere til å bli kunder
Takkemail er obligatorisk. Her bør du legge ved presentasjonen som ble holdt. Her kan du også inkludere informasjon om kommende seminarer du skal avholde.
En annen god ide kan være å ta med en kort undersøkelse for å få tilbakemeldinger fra deltagerne. På denne måten kan du bli enda bedre neste gang.
Deltagerne registrerer du som leads, eller potensielle kunder. Etter dette bør de oppdateres med relevant informasjon og innhold.
Viser de videre interesse kan det være på tide å ta kontakt. Og hvem vet, kanskje har du en ny kunde eller to? Men det avhenger helt og holdent av at du faktisk følger opp de leadsene du får.
Innlegget ble først publisert 8. juni 2015, og oppdatert 4. juli 2017.