Hjem > New Podcast Blog > Hvilke sosiale medier bør B2B-bedrifter satse på?
Hvilke sosiale medier bør B2B-bedrifter satse på?
24. september 2015
Du trenger ikke være på alle sosiale medier for å nå målgruppen din. Det er særlig to plattformer som utmerker seg.
Sosiale medier er en tilnærmet påkrevd del av enhver strategi for innholdsmarkedsføring. Det er urealistisk å bygge opp en følgerskare utelukkende gjennom organisk trafikk i Google. Sosiale medier blir en måte å holde bedriften din friskt i minne for prospektene dine, ved å dukke opp der de faktisk tilbringer tiden sin. Når de interagerer med deg, vil nettverket deres se det, og slik sprer du budskapet ditt.
Samtidig er ikke alle plattformer født like. Retter du deg mot et B2B-marked, kan du føle deg ganske trygg på at Snapchat og Tiktok neppe er plattformene du skal dedikere store deler av markedsbudsjettet til.
Nøkkelen er å analyse sosiale medier-bruken til din målgruppe.
Analyser målgruppens sosiale medier-bruk
Vi anbefaler at du utfører en grundig analyse av bedriftens målgrupper for å finne ut hvem kundene faktisk er. Den enkleste måten å gjøre det på er rett og slett å snakke med kundene dine. Nettverkene de bruker er kanalene dere bør satse på. Bare tenk på det: Det gir lite mening å bruke en mengde ressurser på Twitter om målgruppen ikke er der.
For mer informasjon om hvilke demografiske grupper som benytter de ulike kanalene, kan du se på de nyeste tallene fra Ipsos. Under kan du se prosentandelen av hvilke sosiale medier befolkningen som helhet bruker:
La oss starte med sjefen selv – Facebook, som brukes daglig av hele 67 % av befolkningen.
Facebook: Også for B2B-bedrifter
En utbredt myte er at Facebook ikke egner seg for B2B-markedsføring, siden den er rettet mot privat bruk. Vi pleier å kontre med at bedriftsledere kanskje ikke bruker Facebook til jobb, men de bruker det på jobb.
Som du kan se av Ipsos' tall, er Facebook faktisk aller mest populært blant aldersgruppene 30–39 og 40–59 år. Hele 87 % av dem har profil. Det omfatter antakeligvis de aller fleste viktige beslutningstakerne i norske bedrifter.
Av dem som har en profil er 82 % innom plattformen hver dag. Å avfeie den mest populære plattformen fordi du antar at brukerne ikke er i jobbmodus, blir å gjøre deg selv en bjørnetjeneste. Er innholdet ditt relevant nok, er det egentlig ikke noe som heter jobbmodus.
Det kan likevel være smart å holde en litt mer avslappet tone på Facebook, og ikke promotere det aller mest selgende innholdet. Snakk til prospektene dine som om dere er bransjekolleger i en setting utenom jobb – de vil sette pris på gode råd og innsikt, men begynner du å tegne opp en kontrakt, vil du antakeligvis fremstå som litt for pågående.
Tenk derfor på Facebook som en av de viktigste plattformene for synlighet og bredde. Skal du virkelig konvertere, er det derimot en annen plattform som utmerker seg.
LinkedIn: Kongen av B2B
Ser du utelukkende på tallene fra Ipsos, kan LinkedIn ved første øyekast virke som en rimelig smal kanal med bare fire små prosent. Da er det viktig å poengtere at det er prosentandelen av befolkningen som bruker kanalen daglig, og som ytterligere trekkes ned av aldersgrupper som ikke er aktive arbeidstakere.
I virkeligheten har nesten 40 % av de aktuelle aldersgruppene profil på LinkedIn, og for beslutningstakerne i norske bedrifter er tallet etter all sannsynlighet langt høyere. Halvparten av alle nordmenn med høyere utdanning har profil, og over halvparten av dem med 1 000 000+ i inntekt.
Skal du drive butikk i 2020, slipper du ikke unna LinkedIn.
LinkedIn er plattformen der du får følgerne til å bli kunder. Det er ikke uvanlig med en kjøpsreise som starter på Facebook, men ender på LinkedIn. Plattformen har dessuten enda bedre verktøy for å målrette annonser og innhold, siden den har mer informasjon om brukerne som er relevant i jobbsammenheng.
For mer innsikt i hvordan du kan bruke LinkedIn som del av en fullstendig markedsstrategi, anbefaler vi at du leser vår omfattende LinkedIn-guide.
Facebook og LinkedIn er altså våre soleklare anbefalinger for B2B-markedsføring. Fokuser på dem i første omgang, med mindre du oppdager at store deler av kundene dine faktisk bruker andre plattformer.
Sett en tydelig strategi først
Før dere begynner å publisere, må dere definere en rød tråd for bruken av hver plattform. Skriv et strategidokument som forklarer hvem dere skal nå, hva slags stemme innhold og oppdateringer skal skrives i, hvor ofte dere skal oppdatere, og hva slags oppdateringer det skal være.
Dokumentet trenger ikke være på 100 sider – hold det heller kort og oversiktlig, slik at det blir lett å oppdatere fortløpende, etter hvert som dere lærer mer om hva som treffer og ikke. Siden digital markedsføring fremdeles er et så ungt felt, endrer det seg raskt. Da må du også være smidig og tilpasningsdyktig. Plutselig endres Facebooks algoritmer, eller det dukker opp nye retningslinjer for hvordan det er lov å målrette annonser, og du har rykket tilbake til start.
Sørg også for ikke å bare dele innhold for å dele innhold. Velg alltid kvalitet fremfor kvantitet, også i digitale kanaler. Helhetlig kommunikasjon bygger troverdighet, og det er det god markedsføring handler om. Ikke tenk på sosiale medier som en direkte salgskanal, men som et sted for å bygge omdømme og dele relevant informasjon. Å publisere innlegg hjelper lite om leseren ikke er interessert i det dere har å si.
Huskeliste
Vi avslutter med en enkel liten huskeliste for videre arbeid med sosiale medier-strategien deres.
- Diskuter hva formålet for markedsføringen er
- Finn ut hvor målgruppen deres er
- Skriv en kort strategi med retningslinjer for hver plattform
- Sett opp et budsjett som tåler endringer underveis
- Slutt å selge, begynn å kommunisere
- Husk kvalitetssikring av innholdet
Ikke la deg overvelde av alt som må gjøres. Alle må begynne et sted, og så lenge du har en velfundert strategi i bunn, kan du starte i det små. Du vil kanskje bli overrasket over hvor raskt du lærer.
Denne artikkelen ble opprinnelig publisert 15. september 2015, oppdatert 24. september 2016 og 25. januar 2018.