Hjem > New Podcast Blog > Hvordan få en nettside til å generere leads?
Hvordan få en nettside til å generere leads?
20. april 2016
Mange norske bedrifter har en nettside hvor de ikke har oversikt over hvem deres besøkende faktisk er. Noen bedrifter har gjemt et kontaktskjema på kontaktssiden som få fyller ut.
De fleste bedrifter har heller ingen strategi for å generere leads. Resultatet er som regel at nettsiden gir få leads til salgsavdelingen. Det er fullt mulig å gjøre noe med dette og vi skal se på noen enkle måter din nettside kan generere leads!
Hva er et lead?
Leads er personer som har vist engasjement og interesse for innholdet på nettsiden eller bloggen din. De har gjerne fylt ut et skjema for å laste ned en e-bok eller annet innhold, og slik har du fått deres kontaktdetaljer.
Ta en titt på hvordan dere i dag jobber for å få inn leads og hva som skjer med disse. Hvilke kontaktpunkter er de innom og hvordan blir de eventuelt tatt vare på i reisen frem mot å bli kunde. De fleste bedrifter har i dag ingen tydelig strategi for leads som kommer fra nettsiden, eller ikke stort nok volum leads til at dette har vært relevant tidligere. Men vil du ikke ha en nettside hvor potensielle kunder tydelig viser at de er interesserte?
Tilpass innholdet til de du prøver å nå
Ikke alle trigges av det samme. Derfor er det ekstremt viktig at du tilpasser innholdet på siden ut i fra hvem du prøver å nå. Bruk tid på å definere personas slik at du enklere kan skrive tekst og velge bilder som appellerer til disse personene. Det er kanskje spesielle produkter eller områder av hva du tilbyr, som oftest kjøpes av menn mellom 25-30 år som bor i byer og har en aktiv livsstil.
Andre produkter er det kanskje en bedrift som kjøper, og du ønsker å rette informasjonen direkte mot innkjøpssjefer i selskaper av en hvis størrelse innen en spesifikk bransje.
Pass på at du har informasjon som passer til hvor de befinner seg i kjøpstrakten. Personer som er klare for kjøp trenger helt annen informasjon enn de som nettopp har funnet ut at ditt produkt eksisterer.
Les mer om hvordan du tilpasser innhold til ulike stadier i kjøpstrakten.
Krystallklare kontaktpunkt og call-to-action
Ønsker noen å ta kontakt med din bedrift skal det være utrolig enkelt. Så snart de lander på din nettside skal de se mulige kontaktpunkter og kunne gjøre dette på kortest mulig tid.
Du kan også ta i bruk CTA (call-to-action). CTA er en lenke eller knapp som oppfordrer til handling. Klikker man her vil man bli ledet videre til mer relevant innhold, gjerne på en landingsside. For at besøkende faktisk skal klikke på denne lenken må den inneholde ord som oppfordrer til handling og gjør det klart hvorfor de skal klikke.
CTA må være godt synlig og tilpasset personene du prøver å nå. Dette gjør du ved å tilpasse CTA etter personas og hvor de befinner seg i kjøpstrakten.
Eksklusivt innhold i bytte mot kontaktinformasjon
For å samle kontaktinformasjon til potensielle kunder bør du ha noe å gi tilbake. Produserer du innhold som blir oppfattet som verdifullt av målgruppen - så kalt premiuminnhold - kan du også bruke dette til å varme opp leads på veien mot å bli kunde.
Eksempler på premiuminnhold kan være:
- E-bøker
- Whitepapers
- Seminarer/webinarer
- Kalkulatorer
- Video
- Tester
- og mye mer
Det er viktig at dette innholdet tilpasses hvor i kjøpstrakten personen befinner seg slik vi beskrev under punktet om innhold på nettsiden. Men før besøkende kommer til dette innholdet er det viktig at de gir i fra seg kontaktinformasjon slik at du kan ta kontakt når det er riktig.
Landingssider som forklarer hva de får igjen
For å komme til premiuminnholdet er det lurt å lose besøkende via en landingsside. Her legger du et skjema hvor de må gi fra seg noen opplysninger for å få lenken til det litt mer detaljerte innholdet. Du velger selv hva dette skjemaet skal inneholde, men et minimum burde være navn og e-post. Da kan du både sende personen en lenke som gir tilgang til premiuminnholdet, men også sende de annen relevant informasjon. Fyller de ut dette skjemaet er de et lead og da er det opp til deg å konvertere de til en kunde.
Husk å legge inn en takkeside. Etter personen har fylt ut skjema bør de komme til en side hvor du takker for at de la igjen kontaktinformasjonen sin, og at de nå har tilgang til innholdet de ønsket. Her kan du inkludere en lenke til innholdet, samt mulighet for å videresende det til venner eller kolleger.
Denne siden er en fin måte å holde besøkende på nettsiden slik at de ikke går rett ut. Det er derfor også en gylden mulighet til å dele noen lenker til annet innhold som kanskje er relevant på dette stadiet i kjøpstrakten.
Litt skryt fra andre enn deg selv
Du kan skrive side opp og side ned om hvor flink du er til å gjøre noe, men det veier mye tyngre dersom du har gode tilbakemeldinger fra andre. Det er derfor viktig med godt synlige referanser fra eksisterende kunder. Dette bygger troverdighet.
Spør gjerne fornøyde kunder om du kan skrive et kort sammendrag av prosjektet som de godkjenner. De kan så komme med sine erfaringer som du inkluderer på siden. Slik kan de som vurderer dere som leverandør se hva andre tenker om dere som bedrift. Inkluder tydelige CTA for å ta kontakt på disse sidene. Så snart et lead har bestemt seg, skal veien til kjøp være så kort som mulig.