Hjem > New Podcast Blog > 5 tips til nyhetsbrev som virkelig selger
5 tips til nyhetsbrev som virkelig selger
29. oktober 2019
Et nyhetsbrev er en velkjent men effektiv måte å holde e-postlistene dine varme på. Følg disse rådene dersom du vil ha et nyhetsbrev som ikke bare sendes ut av plikt, men som faktisk leder til salg.
Mange har prøvd seg på nyhetsbrev, men ikke alle lykkes.
Et nyhetsbrev er egentlig et slags ukentlig eller månedlig tidsskrift med bedriften din som avsender, så vær bevisst på at det krever en del jobb dersom du vil at det skal bli bra. Og det vil du sannsynligvis.
Digitale markedsføringsplattformer som HubSpot gir bedrifter muligheten til å ta i bruk marketing automation. På denne måten kan du enkelt sende e-poster til prospekter så fort de kvalifiserer som et lead, samt hjelpe dem videre på kjøpsreisen med relevant innhold – nesten uten å løfte en finger. Men hva er det som gjør at disse e-postene åpnes, leses og til syvende og sist får leseren til å ta kontakt?
1) Ikke selg
Dette er kanskje markedsføringsfeil nummer én, uavhengig om vi snakker om nyhetsbrev, kinoreklame eller banner-ads: Du snakker hovedsakelig til deg selv, i stedet for å si noe kunden er opptatt av.
Det kan virke kontraintuitivt, men et nyhetsbrev som skal selge, burde ikke ha hovedfokus på å selge. Ingen vil bli solgt til. Selv selgere i klesbutikker spør «Kan jeg hjelpe deg?», ikke «Kan jeg selge deg noe?» Vi vet så klart hvorfor de er der, men vi er langt mer villige til å kjøpe av noen som kan sakene sine, og som demonstrerer at et kjøp faktisk vil komme deg til gode.
HubSpot anbefaler at et nyhetsbrev skal være 90 prosent utdannelse, og 10 prosent salg. Selvsagt har du lov til å legge ved et tilbud, men ingen abonnerer på et nyhetsbrev for å konstant kjøpe. De er interessert i feltet ditt, og ønsker å lære av deg.
Dette gjelder kanskje i enda større grad for B2B-selskaper. Fagfeltet ditt kan være smalt, komplisert og vanskelig, så å jevnlig få gode råd, artikler og tanker fra noen som kan sakene sine, er langt mer fristende enn å abonnere på «Løp og kjøp». Gjør det tydelig allerede ved påmeldingsskjemaet hva abonnenter kan forvente i innboksen sin:
Nyheter om selskapet og lenker til nettbutikken din? Tja...
Ekspertråd og den nyeste dataen om hvordan du markedsfører en mellomstor B2B-bedrift? Ja takk.
2) Ta tittelfeltet på alvor
Clickbait får mye pepper, og når det gjelder seriøs journalistikk er det nok ofte berettiget. Men uavhengig av hva du føler om det, vitner det om én ting: Det foregår en krig om oppmerksomheten vår, og å lage titler folk blir fristet til å trykke på er en egen kunstform.
Har du investert 100 kroner i et nyhetsbrev, er tittelen verdt 70 av dem.
Grunnen er enkel: Om ingen som leser tittelen åpner e-posten, spiller det ingen rolle hva den inneholder. Kvaliteten på nyhetsbrevet er kun relevant for dem som velger å åpne det. Ifølge optinmonster er den gjennomsnittlige åpningsraten på 29,4 prosent. Det betyr at 70 prosent av mottakerne aldri ser innholdet i nyhetsbrevet. Tittelen ser derimot alle som åpner innboksen sin.
Hva er så en god tittel?
Det finnes mange triks som blir foreslått igjen og igjen, som å bruke «power words» (viktig, utrolig, fantastisk, osv.), mottakerens navn, eller spørsmål. Mottakerens navn i tittelfeltet skal øke åpningsraten med 26 prosent, så den er verdt å satse på. Effekten av power words er potensielt litt oppskrytt, og kan egentlig kokes ned til «ikke vær for kjedelig og nøktern».
Viktigst er nok egentlig at du ikke rigid følger en formel, men prøver å se for deg hva som kan trigge mottakerens interesse. For eksempel burde du alltid spørre deg hva leseren skal få ut av nyhetsbrevet:
I stedet for «tidsbesparende planleggingsverktøy», snakk om å «bli ferdig med oppgavene i tide». Prøv også å holde litt tilbake i tittelfeltet, slik at leseren blir nødt til å åpne e-posten for å få svar på noe de lurer på.
3) Personalisér
Dersom du bruker et verktøy som også har CRM-system og kan lagre informasjon om kontaktene dine, sitter du på gull. HubSpot og mange andre alternativer lar deg registrere alt fra kontaktenes navn og yrkestitttel til hva de har lest, klikket på og lastet ned (forutsatt at de har gitt sitt samtykke til det).
Er du villig til å bruke litt tid på å plotte inn personaliserings-tokens før du sender ut nyhetsbrevet, kan du for eksempel plukke ut en serie forskjellige artikler å foreslå, avhengig av hvilke interesser de har vist. Du kan sende ut helt forskjellige nyhetsbrev, dersom du deler inn mottakerne i noen få hovedgrupper. Og nesten uansett burde du putte inn noen [navn]- og [tittel]-bokser som byttes ut med informasjonen du har om mottakeren.
De fleste vil nok forstå at du ikke har sittet og formulert hver e-post direkte til dem, men de skjønner også at du har lagt ned nok tid til å sørge for at abonnentene dine får noe de vil synes er interessant.
En e-post som er personalisert ved hjelp av mottakers navn, hva deres utfordringer er og hvilke blogginnlegg de likte best er mye mer interessant å lese.
4) Vær genuin fremfor striglet
Etter all sannsynlighet abonnerer du selv på noen nyhetsbrev fra bedrifter du liker, og kanskje er noen av dem så lekkert designet at du føler du ikke vil kunne konkurrere. Heldigvis trenger vi ikke alle å være mestere på grafisk design for å engasjere mottakerne våre. Med mindre du er webdesigner, er egentlig ikke utseendet så veldig viktig for å etablere troverdighet. Et upretensiøst ytre kan faktisk hjelpe deg på vei.
La oss ta et eksempel:
Har du interesse for digital markedsføring, har du kanskje vært borti Gary Vaynerchuk, som har bygget en hel karriere på å droppe pretensjonene og si hva han mener i et dagligdags, no-bullshit språk. Nyhetsbrevet hans reflekterer dette, og er stort sett ren tekst med noen bannere til å skape struktur:
I stedet for å virke uproft, skaper det tillit til det han har å si, fordi det føles som han bare har satt seg ned for å dele noen tanker, lenker og artikler som vil være nyttig for leseren. Han inntar rollen som rådgiver, og resultatet er at folk kjøper tjenestene hans – de stoler på at rådene virker.
Enten du selger mobile pallereoler, kvalitetssikringssystemer eller inngangsløsninger for kontorbygg, sitter du på masse nisjekunnskap mottakerne dine har lyst på. Hvorfor ikke gjøre det enkelt og dele den med dem, uten å pakke det inn i masse unødvendig glitter?
5) Ha et tydelig mål med hver utsendelse
Før du trykker «send», spør deg selv hva du ønsker å oppnå med utsendelsen. Vil du bare holde bedriften friskt i minne? Vil du at de skal laste ned LinkedIn-guiden du har brukt mange uker på å skrive? Vil du skape oppmerksomhet rundt et frokostseminar eller webinar?
Du kan gjerne ha flere lenker i en e-post, men velg én hoved-CTA som får hovedrollen. En CTA er, for den uinnvidde, en Call-To-Action, eller en knapp/lenke som oppfordrer til en bestemt handling. Det skal gi insentiv til å gå videre inn på siden din, laste ned noe, eller til og med gjøre et kjøp.
Gjør det du kan for å fremme dette hovedfokuset, som å inkludere det i tittelen, gi det større plass lenger oppe i nyhetsbrevet, inkludere et godt bilde, eller å snakke mer utfyllende om temaet i brødteksten.
Slik kan du også måle engasjementet nyhetsbrevet ditt skaper, ved å se på hvor mange av dem som åpnet nyhetsbrevet, som også fulgte lenken videre (Click-through-rate, CTR, eller klikkrate). Mens åpningsraten sier deg noe om hvor god tittelen på nyhetsbrevet er, kan du bruke dette parameteret til å se hvor bra innholdet er. Se alltid på statistikken etter hver utsendelse, og ta notater om hva som fungerer og ikke.
Ettersom ingen bransjer er like, er det viktig at du tar et aktivt forhold til å lære hva som fungerer for nettopp ditt publikum, og ikke bare blindt følger best practices du leser om på nett. Den beste lærdommen kommer alltid av å prøve, feile, og å prøve igjen.
Dette blogginnlegget ble opprinnelig publisert 30.mai 2016 og oppdatert 30. oktober 2019.