Må du ha HubSpot for å jobbe med inbound marketing?
HubSpot er for mange synonymt med inbound. Men er plattformen et must, eller klarer du deg uten?
Svaret kan vi røpe allerede nå med en gang; nei, du må ikke ha HubSpot for å jobbe med inbound marketing. Det finnes alternative plattformer der ute, og du kan til og med sette sammen din egen løsning ved å kombinere ulike verktøy. Men om spørsmålet er hvorvidt du burde ha HubSpot vil jeg påstå at, ja, det er en helt klar fordel. Det er et bunnsolid verktøy som samler dine salgs- og markedsaktiviteter på ett og samme sted – noe som sikrer en helhetlig strategi.
HubSpot har definitivt gjort oss til en bedre og mer effektiv samarbeidspartner for kundene våre.
Her er hvorfor:
Hva er HubSpot? Les vår ultimate Guide.
1. HubSpot er bygget rundt inbound-metodikken
I stedet for å måtte ta ett eller flere generiske verktøy og forsøke å tilpasse det til viktige aktiviteter innen inbound marketing, er HubSpot bygget spesifikt rundt metodikken. Inbound dreier seg om å tiltrekke leads og potensielle kunder gjennom å skape relevant, nyttig og personalisert innhold som er tilpasset hele kjøpsprosessen. Innholdet kan presenteres i form av bloggartikler, nyhetsbrev, e-bøker, kampanjer og mer. Mens inbound er metodikken, er HubSpot programvaren som setter markedsføringen i system.
HubSpot er et komplett verktøy for markedsføring og salg. Her får du enkelt og raskt oversikt over antall besøkende, leads og kunder, da alle kontakter samles i én felles database. I tillegg til dette følger systemet opp hvert enkelt lead slik at de varmes opp mot et kjøp. Videre fungerer også HubSpot som et publiserings- og kommunikasjonsverktøy til dine kunder. Du har med andre ord alt du behøver på ett sted.
Ønsker du en uforpliktende prat om inbound marketing og salg?
2. Alt på ett sted
En videre konsekvens av måten plattformen er bygget opp på, er at du har absolutt alt du trenger for en fullstendig inbound-strategi direkte i plattformen. Dette inkluderer både salgs- og markedsaktiviteter, og det er dermed et komplett verktøy for å jobbe målrettet med både markedsføring og salg. HubSpot gir deg fullstendig oversikt over besøkende, leads og kunder, og i tillegg gir systemet deg muligheten til å automatisk varme opp leads mot et kjøp.
Videre har du en rekke andre funksjoner som blant annet:
- Bloggverktøy for innholdsproduksjon
- Publiseringsverktøy for sosiale medier
- E-postverktøy for nyhetsbrev og andre e-postutsendelser
- Analyseverktøy som gjør måling enkelt
- Salgspipeline
- (Gratis) CRM-verktøy – som nylig ble kåret til det beste CRM lead management-systemet
Les mer om HubSpots funksjoner her.
Markedsførere i dag forholder seg i snitt til 12 ulike verktøy og systemer. Fordelene ved å samle alle aktiviteter på ett sted er mange. Ikke bare effektiviserer dette arbeidet ditt, men du har også langt bedre oversikt over både tiltak og resultater, enn det du ville fått dersom du brukte spesialverktøy for alt mulig. Det fører igjen til bedre tiltak, og bedre resultater.
3. Måling og rapportering
Når vi er inne på oversikt – alt du gjør i HubSpot kan måles, og presenteres for deg i oversiktlige diagrammer og rapporter. Inbound-metodikken er i stor grad bygget rundt måling, så HubSpot har sørget for å integrere det i alle underverktøyene plattformen består av.
Noen eksempler på hva du kan måle:
- Konverteringsrate: Hvor mange besøkende går videre til å bli leads, og hvor?
- Trafikk: Hvor mange besøker blogginnlegg og nettside, og hvor kommer de fra?
- Klikkrate: Hvor mange trykker faktisk på lenkene du legger ut?
- Lead scoring: Hvor kjøpeklare er leadsene dine?
Slik kan du føle deg trygg på at alt du gjør faktisk har en effekt, og områder for forbedring blir tydeligere.
4. Automatisering
HubSpot er også et av verdens ledende marketing automation-verktøy. I praksis vil det si at det er enkelt å sette opp automatiske aktiviteter som sparer markedsavdelingen for mye tid. To av de viktigste her er workflows og lead scoring:
Workflows er automatiske e-post-utsendelser, som tilpasser seg avhengig av hva personen har gjort på nettsiden din, hva du og systemet har registrert på personen, og hvordan de interagerer med e-posten. Om noen for eksempel laster ned en e-bok, kan du sette opp en automatisk workflow hvor du i etterkant sender et utvalg av oppfølgings-e-poster rundt samme emne, og oppfordrer til å abonnere på bloggen. Målet kan for eksempel være å varme opp personen til å melde seg på et frokostseminar.
Lead scoring er en måte å kategorisere leads på, og gir en kontakt poeng for ulike handlinger på nettsiden, personlige karakteristika som stillingstittel, og så videre. Jo høyere poengsum, jo mer interesserte og relevante leads, og de kan kategoriseres som henholdsvis MQL (marketing qualified lead) og SQL (sales qualified lead). Et salgskvalifisert lead vil naturlig være mye mer klar for en salgssamtale enn et kaldt. Slik kan salgsavdelingen i større grad vite at leadsene de ringer opp er interesserte og relevante, og dermed øke tilslagsraten.
5. Brukervennlighet
Til slutt må vi nevne en av de viktigste grunnene til at bedrifter velger HubSpot fremfor alternativene: Det er uhyre brukervennlig. Plattformen er bygget for at markedsførere og selgere skal kunne bruke den uten en mengde IT-kunnskap. Målingene er lette å forstå, sammenlignet med for eksempel Google Analytics, ettersom tallene du er interessert i allerede ligger klare på dashboardet ditt. Dette kan du skreddersy etter hvilken informasjon du har størst behov for. Du har allerede maler for det meste, og om noe skulle vise seg å bli problematisk har de en veldig effektiv support-tjeneste.
Kort sagt – det finnes en rekke enkeltverktøy som kan gjøre mye av det HubSpot gjør, men HubSpot samler alle verktøyene du trenger på ett sted, gjør dem enkle og intuitive å bruke og sørger for at alt kommuniserer med hverandre. For deg som er ute etter en helhetlig inbound-plattform, er HubSpot milevis foran konkurrentene.
Dette innlegget ble opprinnelig publisert 26. september 2017 og oppdatert 01. august 2018.