Bli med på seminar

Hør fra ledende eksperter innen B2B-salg- og markedsføring. 

Bli inspirert til å ta tak i egen markedsføring.

Møt oss for å lære mer om B2B- og inbound markedsføring.

Norges største undersøkelse om salg og markedsføring i B2B

Hva går inbound marketing egentlig ut på?

Hjem > Blogg > Ordreinngang: Markedsførings-KPIen som aldri lyver

Ordreinngang: Markedsførings-KPIen som aldri lyver

Ordreinngang er kanskje ikke den vanligste KPIen for markedsførere. Men den gir et tydeligere bilde på om det vi gjør faktisk fungerer.

Målbar markedsføring: Det har vært mantraet vårt siden oppstarten i 2015, og er én av de store fordelene verdensveven har gitt reklamebransjen. Plutselig er det mulig å gå alle tiltak etter i sømmene. Fungerer det vi gjør, eller ikke?

Men – og det er et stort men her: Ikke alle KPIer er likeverdige.

Det er nemlig lett å klikke seg inn på dashboardet i HubSpot, og flotte deg med de peneste tallene (det er nok å velge mellom). Men er det de riktige tallene? 

Noen ganger må man ikke gå rundt, men sette foten rett i grøtfatet. La oss kikke litt på ordreinngangen.

Ordreinngang: En KPI du ikke kan pynte på

– Som markedsfører kan du alltid plukke ut KPIene som gjør det best og presentere dem til styret. Men ordreinngangen lyver aldri, sier Sue Kristiansen Johannessen i LIS. 

Hun er én av Inbounds kunder som har satt ordreinngang som markedsførings-KPI. Hun var også én av pådriverne.

– Det hjelper ikke å ha en 200 prosent økning i nettsidebesøk om ikke det kommer noe salg inn. Vi kan ha typiske markedsførings-KPIer som er dårlige en måned, men så lenge ordreinngang øker som forventet er jeg happy. Alt henger sammen, sier Sue.

Selvsagt skal du ikke slutte å måle klikkrate og nettsidebesøk. Men ikke alle salg som har blitt påvirket av markedsføring er mulig å se i et CRM/CMS. Derfor er det viktig å følge med i begge ender av kundereisen.

Er ikke ordreinngang en salgs-KPI?

La oss ta en mulig innvending fra salgsteamet først som sist: Ordreinngang er jo en salgs-KPI! Skal plutselig markedsteamet ta æren for det selgerne gjør?

Her må vi nesten bare kontre med at både salg og marked er del av den kommersielle avdelingen til virksomheten din. Salg sparker kanskje ballen i mål, men det er markedsførernes jobb å få den til salg i utgangspunktet.

Hvis ikke vi ikke måler om det vi driver med faktisk leder til suksess for salgsavdelingen, kan vi like gjerne pakke sammen.

Det betyr også at vi markedsførere må bli flinkere til å kultivere et salgs-mindset. Mange av oss (særlig innholdsmarkedsførere) kommer fra kreative miljøer der det har vært lite snakk om bunnlinje. Ordreinnganger som KPI kan være en nyttig påminnelse om hva det vi driver med egentlig handler om.

Hør mer i Inboundpodden: LIS: – Markedsførere må forstå salgs-mindsettet

 

Bruk ordreinngang til å skaffe innsikt om kundene dine

Noen ganger vil en sterk merkevare bidra til å skape flere salg i seg selv. Det er vanskelig å måle. Men når du ser nærmere på ordreinngangen det siste året, kan du også bruke de konkrete tallene dine bedre.

I stedet for å regne antall nettsidebesøk direkte som KPI, se heller på nettsideaktiviteten til dem som faktisk ender opp med å signere kontrakt. Er det noe innhold som går igjen? Hvilke kanaler kom de fra?

Dette er informasjonen som virkelig er gull verdt. Ingen kan betale regninger med annonsevisninger. Men ordreinngangen din kan vise hvilke tiltak som er verdt å satse mer på.

Så neste gang du skal presentere resultatene dine for styret: Hva med å inkludere ordreinngangen i miksen?

Guro Ekrann Esposito

Kundesjef og partner i Inbound

Se relaterte artikler

Hvorfor blir det så ofte krangling om leads? (7 grep for å sikre husfreden)

Salg og markedsføring kolliderer litt for ofte over leads. Følg disse...

Slik jobber norske B2B-bedrifter med salg og markedsføring i 2023

Norges største rapport om B2B-markedsføring er tilbake. Vi gir deg en...