Hjem > New Podcast Blog > 4 tips til å effektivt generere leads på Facebook
4 tips til å effektivt generere leads på Facebook
16. oktober 2019
Skal du generere flere leads, ligger det enormt potensial i Facebook for bedrifter. Her er fire håndfaste tips for B2B-bedrifter som ønsker å utnytte det.
Bruken av sosiale medier i Norge vokser fortsatt, om enn ikke like ekstremt som den pleide. Ifølge Ipsos MMI har nå rundt 3,5 millioner nordmenn over 18 år en Facebook-profil, hvorav 3 millioner er innom plattformen hver eneste dag.
Bedrifter bør utforske mulighetene som ligger i kanalen, samt bruke den til å delta i samtalen og bygge relasjoner med sitt publikum. Det er det imidlertid ikke alle som gjør.
Mange norske bedrifter bruker Facebook kun til å promotere seg selv og sine produkter – uten en helhetlig strategi for å generere leads. «Likes» på bedriftssiden din er ikke nødvendigvis en indikator på suksess. Skal du få gode resultater på Facebook er du nødt til å lære deg hva som trigger ditt publikum og hvordan du kan utnytte det kraftige verktøyet til å oppfordre publikum til handling.
Vi gir deg våre beste tips til hvordan å legge en god innholdsstrategi for din bedrifts SoMe-markedsføring på Facebook, slik at du effektivt kan generere leads.
1) Opprett tydelige målgrupper
Det store fortrinnet Facebook har fremfor andre, mer tradisjonelle former for markedsføring, er at du kan rette deg direkte mot dem du ønsker å nå. Det er åpenbart veldig nyttig for B2B-selskaper, som ofte forsøker å treffe en relativt smal gruppe av befolkningen.
Dette har Facebook lagt godt til rette for, gjennom bruk av Custom Audiences for annonsene dine. Det finnes flere måter å bygge målrettede publikum gjennom verktøyet på, avhengig av hva du ønsker å oppnå:
- Definer egne attributter, som alder, interesser (likes), kjønn, sted, stillingstittel, og så videre.
- Last opp kundelister for å rette deg mot dem som har kjøpt tidligere, eller ekskludere dem dersom du skal ha helt nye leads.
- Installer en Facebook Pixel på nettsiden din, slik at du kan rette deg mot dem som har besøkt nettsiden, men ikke har kjøpt ennå (remarketing).
- Opprett et speilpublikum, hvor du lar Facebook ta utgangspunkt i eksisterende fans/kunder, og finner andre som ligner dem demografisk og interessemessig.
Siden du kun bruker penger på å vise annonser til folk som sannsynligvis er interesserte, er det en veldig smart måte å bruke Facebook for bedrifter som vil ha høy ROI på markedsbudsjettet ditt.
2) Annonser direkte til en landingsside
Etter å ha definert et tydelig publikum for Facebook-annonsene, er det smart å ta for seg hva annonsen skal lenke til.
Et klassisk feilgrep er å annonsere direkte til forsiden din. Den gir ingen videre føringer for hva du ønsker at den besøkende skal gjøre, og dermed får du også veldig lite igjen for annonsen. Hvis du vil ha høy sannsynlighet for at de som klikker seg inn skal legge igjen kontaktinformasjon, og dermed konverteres til et lead du kan lagre i CRM-systemet ditt, burde du lage en unik landingsside.
En landingsside er en underside dedikert spesifikt til tilbudet du annonserer for. Den mangler ofte menyen som finnes ellers på nettsiden din, for å hindre den besøkende i å fristes til å klikke på noe annet. Fokuset er utelukkende på en engasjerende overskrift, en god beskrivelse av hva du tilbyr og hva kunden har å vinne på det – veldig gjerne gjennom video – og et skjema den besøkende kan fylle ut for å motta tilbudet ditt.
Se vår egen landingsside for webinarer om inbound marketing, for et godt eksempel.
Merk at landingssiden ikke nødvendigvis annonserer for produktet eller tjenesten du selger. Vel så ofte er det snakk om en produktdemo, en rådgivningstime, en e-bok eller påmelding til et frokostseminar. Ettersom du ønsker å samle leads, og ikke kunder, blir terskelen for å fylle ut skjemaet lavere om ikke det er snakk om et kjøp.
3) Bruk Facebook Lead Ads
I 2015 lanserte Facebook det de kaller Lead Ads, som et svar på økt mobilbruk – allerede i 2014 passerte mobil desktop som den mest brukte enheten for internett-browsing. Kjernen i Lead Ads er egentlig landingsside-strategien tatt et skritt lenger; nå trenger du ikke engang en separat side for å sanke inn kontaktinformasjon.
Ettersom det kan være kronglete å fylle ut skjemaer på mobil, lar Lead Ads deg inkludere skjemaer direkte i annonsen. Når noen klikker på en Lead Ad, åpnes automatisk et skjema hvor kontaktopplysningene allerede er ferdig utfylt, basert på informasjonen de har valgt å dele på Facebook. Dette kan være opplysninger som f.eks. navn eller e-postadresse, avhengig av hvilken informasjon bedriften din anser som verdifull.
Å sende inn et skjema via en Lead Ad krever altså minimal innsats. Det hele foregår faktisk med kun to tastetrykk – ett klikk for å åpne skjemaet, og ett klikk for å sende inn det automatisk utfylte skjemaet.
For å sikre personvern har man mulighet til å endre opplysningene sine før skjemaet sendes inn. Informasjonen blir heller ikke sendt videre før personen faktisk klikker «send».
4) Bruk chatbots i Facebook Messenger
Lenge har den generelle Facebook-plattformen, med veggen, nyhetsoppdateringer og annonsert innhold, vært stedet for annonser, deling av artikler, og annet redaksjonelt og kommersielt innhold.
Messenger har vært den mer private chat-funksjonen. Det er i ferd med å endre seg, nå som annonsører har innsett at vi bruker Messenger omtrent på samme måte som vi brukte e-post da sistnevnte var nytt. Messenger har mange av de mer personlige, toveiskommunikative fordelene som e-post lenge har nytt godt av.
De smarteste bedriftene har derfor begynt å kommunisere med leads via Messenger – som et valg i selve annonsen.
Ved å legge til en Messenger-lenke i Facebook-annonsene dine og installere en chatbot, kan du lage tilsvarende automatiserte løp i Messenger som du før bare kunne gjøre via e-post. Du slipper å gå omveien via først å innhente e-postadresser via landingssider eller Lead Ads, men kan snakke direkte til kontakten gjennom Messenger-kontoen deres.
Slik kan du følge opp leads direkte etter at de klikker på en annonse de er interesserte i, og nå dem det øyeblikket de er på sitt varmeste. De kan melde seg på automatiske utsendelser, få svar på vanlige spørsmål, og etter hvert settes over til å snakke med en selger. Ettersom Messenger og chat er et medium der vi er vant til øyeblikkelig respons, kan du også følge opp raskere enn via e-post, hvor det er vanlig med timer eller dager mellom hvert ledd i kommunikasjonen.
Når andre kanaler begynner å miste effekten, er det beste du kan gjøre å være tidlig ute med å bruke nye. Såkalt «banner blindness» inntreffer etter hvert når vi er veldig vant til å se reklame et sted – på Messenger har dette ikke ennå hendt. Tvert imot vil antakelig de fleste synes det er spennende og annerledes.
Neil Patel forteller at Messenger chatbots gir 88 prosent åpningsrate, og 56 prosent klikkrate (altså hvor mange som følger lenker sendt via Messenger-chatbots). Det er ekstremt høye tall.
Når det gjelder markedsføring, er det få ting som er mer effektivt å utnytte menneskers forkjærlighet for nye, blanke, spennende ting. I 2019 er dette chatbots.